Почти тихомълком парламентът прие скандална законова поправка, която обявява возенето на пътници без лиценз за престъпление, заслужаващо до 10 години затвор. Бедата е, че гласуваните текстовете са неясни, позволяват доста волно тълкуване и държавната репресия може да се стовари избирателно, като прати зад решетките дори човек, който е тръгнал към Бургас и е решил да закара до морето група приятели, като си разделят парите за бензина.
Какво добавиха депутатите в Наказателния кодекс:
- Който извършва обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на ЕС, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е.
- Когато деянието по ал. 1 е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително за неговото осъществяване, или чрез използването на неистински или преправен документ или на документ с невярно съдържание, наказанието е лишаване от свобода от пет до десет години и с глоба от пет до петнадесет хиляди лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.
Тези текстове са прокарани с позната „обходна маневра“. Те допълват Назаказателния кодекс, но са вмънати при ремонта на съвсем друг закон (Кодекса за търговското корабоплаване). Авторите – група депутати основно от ГЕРБ, са предложили наказанията за автопревозите между първото и второто четене на промените в закона за корабите. Този „втори начин“ на законотворчество се прилага най-често, когато управляващите искат без много шум да прокарат лобистки текстове. Така се избягват две важни процедури – изготвяне на оценка за въздействието на нормативните промени и обществено обсъждане (които няма как да бъдат заобиколени, ако вносител на проекта е Министерският съвет).
От „Зелено движение“ вече призоваха държавния глава да наложи вето върху гласувания без особени дебати закон. Удивителното е, че от опозицията напълно са проспали скандалните промени за автопревозите и реакции няма.
Депутати от ГЕРБ още в началото на годината внесоха проект за третирането на нелегалните превози като престъпление. Тогава те обясниха, че така ще защитят интересите на „белите“ фирми – таксиметрови и автобусни, които са пропищели от нелоялната конкуренция на сивия сектор. Факт е, че големите в бранша от години се оплакват, че „дребосъци“, които работят на черно, без да плащат за лицензи, застраховки и прочее, подбиват цените и им отмъкват клиентите – и по вътрешни маршрути, и по международни. Не е ясно обаче къде са контролните органи и защо допускат разрастването на този нелегален бизнес. Маститата Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ досега нито веднъж не е отчела колко нарушители е хванала да возят пътници срещу заплащане, колко наказателни постановления са съставили нейните инспектори и колко глоби са наложили.
С приетите току-що законови промени се възлага на същите тези инспектори да предават на съд „престъпниците“. Дали заплахата от затвор ще респектира работещите на черно, не е ясно, но е сигурно, че ще се качи мизата за подкупите.
Според поправките се предвиждат от 2 до 5 години затвор за всеки, който извършва обществен транспорт без надлежните документи. Но дефиницията за обществен транспорт (в Закона за автомобилните превози) е съвсем кратка и твърде обща – „превоз, извършван за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага, който се извършва с моторно превозно средство“. Това обтекаемо определение означава, че кръгът на „престъпниците“ може да се определя по „преценка“ на контролните органи. Изобщо не става ясно как ще се доказва или отхвърля в съда наличието на „икономическа облага“.
„ПРИЯТЕЛСКИ ОГЪН“
Промените, лансирани от депутатите от ГЕРБ, са получили „деликатна“ критика дори от изпълнителната власт. В становището си Министерството на правосъдието посочва, че има риск от „колизия“ между две правни норми – едно и също деяние (возене на пътници срещу заплащане без съответен лиценз) да се третира като административно нарушение по Закона за автомобилните превози и като престъпление по Наказателния кодекс. Този проблем е изтъкнат в становищата на Върховния касационен съд, на прокуратурата и на Висшия адвокатски съвет. Общото им мнение е, че след като вече парламентът вече е предвидил налагане на административни наказания за „незаконен превоз на пътници“ по Закона за автомобилните превози, няма нужда да се прилагат „методите и средствата“ на наказателното право.
ОЩЕ КРИТИКИ
„Зелено движение“ – наследник на Партия „Зелените“, публикува своя позиция във Фейсбук:
„Изумени сме от пируетите на управляващото мнозинство, което днес (бел.ред. вчера, в сряда) прокара 10 години затвор за споделените пътувания. Типично по даникириловски – през преходните разпоредби на… Кодекса за търговското корабоплаване. ГЕРБ обяснява, че така удрят нелегалните таксиметрови услуги. Всъщност вкарват в сивата зона групите в социалните мрежи за общи пътувания и споделяне на разходите за тях. Услугата в тези групи е предпочитана, защото е бърза и на добра цена. В същото време е чудесна и за природата, и за пестенето на ресурси. Четирима човека в една кола е по-добре от един.
Колкото и да се опитват, депутатите не могат да спрат новите технологии. Не че властта не се опитва да го прави. През 2015 година забрани услугата UBER и подобни. От години водят борба за силни регулации и върху отдаването на стаи и апартаменти за краткосрочен наем. Вероятно с идеята да помагат на големите хотелиери и таксиметрови компании. Което правят от години с неудобните разписания на друг екологичен транспорт – железопътния“, се казва в позицията на „зелените“.
„Криминализирането на „обществения превоз на пътници без лиценз безспорно е лобистка поправка, която не цели да реагира на някакво опасно за обществото явление, а да респектира конкуренцията на „редовния“ обществен превоз“, коментира юристът Андрей Юруков. Ето какво още написа той на страницата си във Фейсбук:
„В първия си доклад за върховенството на правото ЕК изрично критикува практиката на нашия парламент промени в даден нормативен акт да се правят през друг, между първо и второ четене, без каквото и да е обществено обсъждане или оценка на въздействието. Това е типичен пример както за изпразването от реално съдържание на уж върховния орган в нашата демокрация – парламента, който се е превърнал във фасада на реално упражняваната другаде власт, така и за уж съобразяването с критиките от Брюксел, но само колкото и когато ни отърва.
Встрани от това, създаването сега на специален състав на престъпление по 234г от НК означава и индиректно признание на законодателния орган, че досега общественият превоз на пътници без разрешение не е бил престъпление, макар нелицензираните таксиджии да ги „перкаха“ по 324 НК, позовавайки се на две решения на Румен Ненков във ВКС. Което ми носи известна доза лично удовлетворение, понеже преди вече доста години в СРП с колегата Stoyan Madin пишехме откази и прекратявания по тия дела поради несъставомерност, противно на установената съдебна и прокурорска практика“.
СЕГА
Последвайте ни и в Телеграм