Въпреки че премиерът Бойко Борисов нееднократно обяви, че от 1 март „Български пощи“ ще разпространява вестниците и че така държавата ще гарантира достъпа им до всяка точка на страната, на практика нещата няма да се случат точно по този начин. Държавното дружество обяви обществена поръчка, с която търси подизпълнител на цялата дейност- http://www.aop.bg/ng/form.php?class=F05_2014&id=963041&mode=view . Стойността на поръчката е 60 милиона лева за 4 години, а работата на практика включва прехвърляне на друг оператор на всички задължения по реализацията на пресата: планиране на разпространението и продажбите, получаването й от печатниците и подготовката за експедиция до складовете, разпространение до пунктовете за крайно разпространение, връщане на нереализираната продукция на издателите, както и администриране на продажбите и финансовите постъпления, се казва в заданието на обществената поръчка. Срокът за подаването на оферти за участие е 13 април.
Така на практика властта у нас се готви да създаде нов частен монопол в дистрибуцията на печатни издания, след като доскоро на този пазар съществуваше друг. В края на февруари затвориха будките „Лафка“, а след това дейността си спря и най-големият разпространител на периодичен печат у нас – „Национална дистрибуция“. И двете фирми са свързани с депутата-издател Делян Пеевски. Стопирането дойде в резултат от затварянето на хазартната игра „Националната лотария“ на Васил Божков. Талоните й се оказаха печелившето перо за „Лафка“, без които се обезсмисли съществуването на веригата. Намеси се държавата, която след изтеглянего на двете фирми обяви тяхното заместване с „Български пощи“.
Въпреки че премиерът Борисов говори за одържавяване на дейността още от октомври м.г., след 1 март стана ясно, че управляващите нямат идея или не искат да кажат колко ще струват на данъкоплатците досегашните експерименти на разпространителския пазар и създаването на него на частен монопол с мълчаливото, но активно съдействие от страна на държавата. Министърът на транспорта Росен Желязков отказа преди дни да съобщи колко ще струва прехвърлянето на дейностите към „Български пощи“. Единственото, което той призна, е, че досега е имало частен монопол в разпространението на печатните медии. Факт, който през годините Комисията за защита на конкуренцията три пъти не пожела да установи.
Преди месеци правителството твърдеше, че са правени анализи и калкулации за тежестта, като обясняваше, че „Български пощи“ просто ще станат още един ключов разпределител на вестници. От думите на Желязков на 4 март стана ясно, че държавата поема губеща дейност, от която частната „Национална дистрибуция“ е решила да се откаже, и че „Български пощи“ ще бъде единствен национален играч в разпространението на вестници. От обществената поръчка обаче се разбира, че всъщност държавата ще се опита да даде тази роля на нов частен субект, на когото ще гарантира достатъчно солидно финансиране.
Сътресенията в сектора идват, след като години наред държавата наблюдаваше „окрупняването“ на бизнеса с дистрибуцията на вестниците, гибелта на десетки фирми разпространители, изчезването на огромен брой печатни издания и убиването на конкуренцията на вестникарския пазар. Резултатът е 111-о място на България по медийна свобода. /КРОСС/
Последвайте ни и в Телеграм