Българските Кен и Барби преди 50 години и сега

Ds olil

Вече шест десетилетия те са заедно и, както се казва, не са мръднали за толкова много години.

Е, нея малко я поразвалиха напоследък – добавиха няколко милиметра пластмасова плът около невъзможно тънката ѝ талия, потъмниха кожата ѝ, сложиха ѝ очила, бурка, касинка, на моменти даже я забремениха. А и той също вече не прилича на ранния Ридж Форестър от „Дързост и красота“.

Но въпреки леките козметични промени те си остават непреходен обект на възхищение и модел за подражание.

Защото са вечната класика. Защото са Барби и Кен – един уникален калъп, който от 1961-а насам служи за изливането на фигурки на идеалната двойка, която всяка култура дооформя според особеностите на господстващите обществени нагласи.

Архетипният български Барби-Кеновски модел задължително включва мома с гайтанени вежди и тънка снага, която или бере ружи, или вода носи от герана, или платно бели.

Юнакът пък е „във младост и сила мъжка“ и по-рядко е „Геро, мамин Геро“, който не иска да се задява с градските моми, понеже „много пари ‘арчат.“

Въпреки че в основата си този предосвобожденски модел е добре запазен и функциониращ и до днес, през годините той е претърпял съществени метаморфози.

70-те: Специалистът и кариеристката

Залисани в трудовото си ежедневие на строители на социализма, българите през 70-те години на миналия век се радваха на малките неща – карти за лятна почивка в Бяла, „Москвич“ универсал, с радиоапарат, портокали за Нова година, такива неща.

Имаше обаче една облагодетелствана каста граждани, които гледаха на съкооператорите си отвисоко – и не само буквално, понеже живееха по високите етажи на новопостроените жилищни блокове, но и метафорично, понеже в гаражите си имаха западни автомобили, а децата им ходеха на уроци по френски в Алианса.

Кенът по професия се водеше специалист (често без уточнение по какво), с партийна принадлежност, на служба в държавно предприятие, извършващо международна дейност. А Барбито беше неговата другарка в живота, но не каква и да е, а другарка с амбиции.

Бидейки кариеристка на гърба на мъжа си, тя го буташе да се подмазва на шефа и да топи колегите си, за да командироват него, а не Петров в Унгария или Япония. Като компенсация за самоотвержената си борба на фронта на семейното благополучие другарката-кариеристка настояваше за камина във вилата и косместо палто, ама от дългите, от Корекома.

80-те: Актьорът и актрисата

С навлизане магията на телевизията (при това цветна) във всеки български дом в началото на това десетилетие, лицата от малкия екран завладяха фантазиите на мало и голямо.

Партийните функционери с назначения на високи постове по втория начин все още се котираха високо в йерархичната стълбица на социалните модели, но с тази разлика, че вече никой не им прощаваше неизвестността, шкембетата и петната от пот под мишниците.

Друго си беше Иван Иванов да те дръпне за косата и да ти удари един секс на издръндана кушетка! Нищо че беше лошият във филма. Буквално. Българските Кеновци и Барбита от 80-те опасно близко, но и примамливо сладко гравитираха около ярките западните звезди, които познавахме от големия екран.

И това ни възбуждаше. Ваня Цветкова беше нашата Мишел Пфайфър, а Аня Пенчева – нещо като Джина Дейвис, само че по-надарена. А когато някои от родните известни актьори и актриси се залюбваха и в реалния живот, нацията одобрително цъкаше с език.

90-те: Мутрата и поп-фолк певицата

Значи, тук вече нагазваме в мътните води на прехода, които на повечето от вас ще се сторят гадни и неприятни като блатните, обаче историята не търпи фасони. Моделът на идеалната междуполова конфигурация се смени рязко в унисон със смяната на политическия и социален модел.

Романтиката на екранните двойки беше заметена под килим от долари, дойче марки и салфетки и на нейно място застъпи прагматизмът на новото, както го възпяха, „наше“ време.

Кеновците бяха мъже в черно, но далеч не приличаха на Томи Лий Джоунс и Уил Смит. Имаха къси вратове, релефна мускулатура и оръжия, които не се страхуваха да използват. Трудовата им характеристика включваше рекет, наркотици, кражби на коли и чат-пат убийства по поръчка, ако някой много е сгазил лука.

В свободното си време Кеновците-каратисти проявяваха нежната страна на характера си като канеха на по питие, бял прах и фелацио своите Барбита – професионалистки и стажантки на поп-фолк сцената – в заведения, тип приказни дворци, решени в модерния за ония години мутро-барок стил.

Отстрани погледнато, изглеждаше така, сякаш връзката между двата емблеметични за прехода биологични вида беше кармична. Мутрите искаха нещо русо с черни корени и бюстие с пластмасови смарагди да им пее „Сто мерцедеса“ и „Седем бели коня“ на ухо, а певиците от своя страна нямаха нищо против да приключват работния ден (т.е. работната нощ) с коса, цялата набучена с фунийки от банкноти.

2000-2010 г.: Футболистът и моделката

Ако трябва да посочим с пръст един определен човек, който развали магията, която носеше предходната двойка Кен и Барби, това е Дейвид Бекъм. Британският футболен талант и мултимилионер, който показа на всички дръвници по света, че не само няма нищо пе*алско в това да си с избръснати подмишници и хидратирана кожа, а напротив, даже е супер секси, вдъхнови дори консервативния български мъж да се промени.

Последният протегна силните си, татуирани с кръстове и текстове на глаголица ръце и с лекота прекърши късия врат на предходника си. За да създаде един нов, не точно по-одухотворен, но определено по-стилизиран Кен и не от борчески, а от футболен тип, който се вози нахакано рамо до рамо в джипка BMW X5 със своята ослепително красива и подрънкваща леко с кожа и кости моделка.

Химията беше налице (и не непременно под формата на амфетамини!). А и двамата изглеждаха фантастично не само на светски партита и на наградите на БГ Радио, но дори и когато папараците ги снимаха негримирани и неоправени по паркинги и градинки!

2010-2020: ММА боецът и плеймейтката

Мисля, че Кенът от предходното десетилетие загуби битката с ММА боеца от следващото, когато започна да отделя повече време за избелване на зъбите си и правене на деца на различни моделки, отколкото за поддържане на спортната форма.

Бичият врат, лъщящата от пот и човешка кръв гола гръд и смъртоносният поглед изпод вежди отново дойдоха на мода. Представителите на този сравнително нов и все още нерегламетиран спорт за България си извоюваха правото да са демократична организация с нестопанска цел. Но също и правото да забърсват най-яките гаджета – тези, по които всички останали мъже само можеха да точат лиги.

Жените до тези гаргантюански бойни машини най-много се доближаваха до оригиналната версия на Барби, но за по-лесно предпочитахме да ги наричат „Златки“. Освен с разкрепостеното си поведение и медицински коригирните си телесни форми и лица, Барби-Златките станаха известни също и с въвеждането в разговорната реч на думата „ку*ващина“, с която имаха навика да се обиждат една друга.

2021 – : Влогърът и инфлуенсърката

Всъщност тенденцията тези крехки интелектуални същества да изместят модела на напращялия от тестостерон боец и неговата надундена с хиалурон и силикон половинка започна да налага още преди няколко години. Просто за по-голяма прегледност ги сложих в новото десетилетие.

С помощта на социални платформи като Instagram и TikTok стана възможно да се сдобиеш със световна известност и без да си Исус, Роналдо или Робърт де Ниро. Достатъчно е да качиш видео как пържиш яйце върху пъпа си или да бъдеш интервюиран за подкаста на Гуинет Полтроу.

Най-новата версия на българския Кен не е в страхотна физическа форма като предшествениците си и определено не може да виси на зъби на въжен мост, люлеещ се над река, бъкаща от алигатори. Все пак няма как да направи три реда коремни плочки и як бицепс, докато усилено чете графични романи на Marvel и гледа на конвейер „Stranger Things“ и „American Horror Sotry“.

Влогърът Кен обаче е желана партия, понеже суперсилата му е чувството за хумор, а от YouTube канала му струи жизнеутвърждаваща самоирония и невисокомерна интелектуалност.

Суперсилите на неговатата партньорка, инфлуенсърката Барби, са пътуванията, изгревите, залезите, пазаруването, комбинирането на десени и текстури и използването на филтри. Като цяло очакваме тази неочаквано свежа и готина двуполова комбинация да продължи да бъде модел за подражание и през следващите две до четири години.

След което предвиждам, че Кеновете и Барбитата рязко ще се преориентират от поп културата към субкултурата и новите им прототипи ще бъдат страховити постпандемични копия на Папи Ханс като Мерилин Менсън с противогаз и гарвановочерен бретон и на Гери Никол, седнала върху бял кон.

Уебкафе

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram