„От 15 години – откакто съществува Българската асансьорна асоциация (БАА), пледираме да се обърне сериозно внимание на състоянието и безопасността на асансьорите в цялата страна. Предложения отправяме към всички институции, които имат отношение по този въпрос – Министерството на икономиката, МРРБ, Държавната агенция за технически надзор и съответната инспекция. Резултатът е нула“, каза председателят на Асоциацията Валентин Маринков, цитиран от БНР.
Старите асансьори, които са произведени до 1992-1993 година, от бившия завод на гара Искър в София, са повече от 90 000. Маринков твърди, че те не са поддържани така, както е по инструкция. А според нея асансьорите с до 9 спирки подлежат на капитален ремонт след 15-ата си година. Това никъде не е направено.
Такъв ремонт означава, да бъде демонтиран и изваден целият асансьор, да бъде закаран в работилница или лаборатория и всичко износено да се ремонтира или подмени, поясни експертът. „Затова твърдя, че тези съоръжения са опасни, състоянието им е трагично. Ако не са спрени, работят на магия. Само в България е така. У нас хората не искат да плащат за ремонт и поддръжка“, подчерта Маринков.
Ако контролните органи спазят изискванията, трябва да спрат 80% от асансьорите и без тях ще останат милиони ползватели.
Професията на техниците става непривлекателна и има цели области в България, където съоръженията се движат на самотек и са потенциални убийци.
По изчисления на Маринков, подмяната на стар асансьор в 8-етажен блок би струвала между 300 и 400 лева на човек.
1 час бг
Последвайте ни и в Телеграм