В началото на Кресненското дефиле, непосредствено след Симитли, отскоро е поставен билборд, който показва лицата на хората, които от над две десетилетия, със съдебни и административни хватки, блокират довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Това са бившият екоминистър Борислав Сандов, неговият заместник Тома Белев и главният им съветник, докато управляваха Министерството на околната среда и водите, Андрей Ковачев.
За времето от 20 години, на тази кратка – само 16 км отсечка, са загубени 74 човешки живота, пострадалите и ранените са над 400, а са причинени вреди на държавата и обществото за стотици милиони лева. Задръстванията, нервите на пътуващите и щетите по околната среда също се увеличават значително. Това е равносметката за този период, откакто зелени неправителствени организации, финансирани от чужбина и европейски поръчки, саботират проекта.
От 2004 г., когато трябваше да е завършен, досега еколозите са водили над 50 дела в различни съдебни райони и инстанции, за да спрат обекта, който е от национално значение. С малки изключения, всички дела са загубени от тях. Въпреки това, зелените успяха да забавят проекта толкова, че сега се очаква магистралата да бъде завършена най-рано през 2029-2030 г., почти 30 години по-късно от първоначално планираното. И това, ако зелените не продължат с опитите за блокаж.
През всичкото това време те упорито лобираха за швейцарска компания, която предлагаше да прокопае тунел с две тръби по 16 км всяка, на стойност 2 милиарда евро. Колко би струвало за 10-годишния период на строителство не е ясно. Освен цената, тунел през най-сеизмичната зона в Югоизточна Европа, плюс прокопаване и извозване на 6 милиона тона радиоактивни скали, е нещо абсолютно неизпълнимо. Експерти от научните среди в областта на геодезията са категорични, че изграждането на дълъг тунел точно в Кресненското дефиле е невъзможно.
Само за последната година лицата от билборда и техни неправителствени организации са завели 14 дела срещу институции на българската държава, като Агенция „Пътна инфраструктура“, Министерството на околната среда и други ведомства, които извършват процедурите по реализацията на проекта за довършване на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Жалбите на зелените падат една след друга в съда, но те упорито продължават да обжалват на всяка инстанция, с надеждата някоя от тях да попадне при съдия, върху когото имат влияние. За късмет, това им се случи само веднъж.
Заради еколозите и тежките екологични изисквания, трасето на АМ „Струма“ от Кулата към София е извадено от Кресненското дефиле и ще минава по склоновете на Пирин. Това обаче не удовлетворява еколозите. Въпреки че магистралата е с платна с обща ширина 10,50 метра в една посока, а на местата с изкачвания ще е трилентова с аварийни отбивки за безопасност, зелените отново са недоволни. Те твърдят, че всъщност това е второкласен път и че няма нужда от него. Продължават да настояват трасето на АМ „Струма“ да не минава през Кресненското дефиле, но се противопоставят на всеки проект, с изключение на тунела, от който имат сериозен финансов интерес. Това е и основната причина – парите от комисионни.
Зелените лица от билборда не ги интересува опазването на природата. Сегашната ситуация с хилядите коли и задръстванията в Кресненското дефиле, пушеците, изгорелите газове и прахът е най-вредна за околната среда и за растителните и животинските видове.
За жалост, жертва на зелените лобистки интереси са не е само АМ „Струма“, но и магистрала „Черно море“, тунелите „Шипка“ и „Петрохан“, диверсификацията на газовите връзки, туризмът – особено зимният, строителството на язовири и ПАВЕЦ „Чаира“. Десетки блокирани проекти и щети за милиарди лева. И най-вече – животът и здравето на българските граждани.
От ekonovini.bg, Труд
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram