Корабът Героите на Севастопол, който по ирония на съдбата возеше камионите от нас до Кавказ, беше върнат от частното БМФ на държавата, тя не ме намери наемател
След като председателят на Следствения комитет на Русия Александър Бастрикин заяви, че е установено, че от България през Грузия тръгва маршрутът на камиона, който се взриви на Кримския мост и този удар предизвика изстрелване на поне 100 ракети по обекти в Украйна, това предизвика буря и у нас.
Според някои коментатори това е невъзможно, защото няма как машината да преплава Черно море. Вярно е, че през 2020 г. фалира фериботът, който БМФ още от соцвреме и до приватизацията от фирма на братя Домусчиеви свързваше морската ни столица Варна до грузинското пристанище Поти.
От Бургас обаче всяка седмица има ферибот до друго грузинско пристанище – морската столица на кавказката република Батуми, като според шефа на държавната корабоплавателна компания БМКЦ бил на банкерката Цветелина Бориславова, чиято е Българо-американската кредитна банка.
Именно по този път може да е пресечено морето, за да се оправдаят думите на следовател №1 на Русия на среща с президента на РФ Владимир Путин, цитирани от официалната Руска информационна агенция Новости:
„От нас вече е установен маршрутът на движение на камиона, къде е извършен подривът. Това е България, това е Грузия, това е Армения, Северна Осетия, Краснодар. Установени са превозвачите. С помощтта на оперативните сътрудници на Федералната служба за сигурност (б.р. наследникът на КГБ) можахме да установим заподозрените от числото на онези, които са могли да подготвят терористичния акт. Взривът на Кримския мост е подготовен от украинските спецслужби”.
Ето и подробностите:
Въпреки че на туристическата страница на Варна и на официалната страница на Пристанище Варна в интернет фигурира като работещ, но няма дати на разписание и цени, фериботът от града до грузинския Поти не функционира поне от 1 септември 2020 г., както четем в разследване на авторитетния вестник Сега.
Най-интересна е иронията на съдбата с името на кораба, който остава последен да извършва курсовете между балканския и кавказкия бряг – Героите на Севастопол. Както е известно Севастопол е основното пристанище на Крим, който пък беше анексиран от Русия през 2014 г. Ето и разкритията на Сега:
„Героите на Севастопол – последният кораб по фериботната връзка между Варна, Черноморск и Поти, преустанови дейност. Плавателният съд е собственост на държавната фирма Български морски квалификационен център (БМКЦ), а съвсем доскоро го оперираше БМФ. От 12 август обаче на сайта на БМКЦ е публикувана обява за ново отдаване на кораба. „БМФ прекрати чартъра и го върна на БМКЦ. Върви процедура по отдаване под наем, но засега няма кандидати“, заяви пред Сега изпълнителният директор на държавното дружество Ивайло Гавраилов. Параходството се е отказало поради лоша пазарна конюнктура и трупане на загуби. Гавраилов не е оптимист за намиране на нов клиент. От обявата е видно, че търгът е трябвало да се състои на 28 август, но очевидно не се е провел.
Фериботната връзка на Варна стартира през 70-те години на миналия век. От самото начало тя има буквално легендарен характер – символ е на крепкото икономическо сътрудничество между България и тогавашния СССР (б.р. Русия, Украйна и Грузия тогава са части от 1 държава и така е до самия край на 1991 г.), а и на дружбата в исторически план: два от корабите, собственост на България, са кръстени Героите на Одеса и Героите на Севастопол, реципрочно – съветските се казват Героите на Шипка и Героите на Плевен.
Дълги години маршрутът бе Варна – Иличовск (старото име на Черноморск). Фериботната линия оцеля и при драматичните промени от 90-те нататък: съветските съдове станаха украински, а БМФ продължи да експлоатира българските, дори след като бяха извадени от активите на параходството при приватизацията му през 2008 г. (то бе купено от братя Домусчиеви). Към маршрута бе прибавено и грузинското пристанище Поти/Батуми. Постепенно обаче Украйна започна да недоволства от българските си партньори, в резултат преди 5-6 години спря от движение нейните Герои. През 2019 г. пък българското правителство реши да продаде Героите на Одеса, който преустанови дейност поради липса на товари. Закотвянето на Героите на Севастопол е епизод от този затихващ процес, който поради ред икономически фактори, сред които и отражението на коронавируса, вероятно ще се окаже фатален.
Последно корабът е бил в Черноморск на 10 август 2020 г, на 15-и в Поти, а след четири дни се е прибрал в България.
„Така Варна остана без този превоз“, обобщи Гавраилов. Ферибот се движи между Бургас и Батуми, инвеститор там е Цветелина Бориславова”.
В интернет всеки може да види, че последният кораб Бургас – Батуми е отплавал на 7 октомври, петък, и е стигнал на 10-и, понеделник в Грузия. Следващият е на 14-и и така всяка седмица в Деня на майстора. Логично е камионът, взривил Кримския мост да е потеглил на 30 септември, за да успее да стигне до Грузия, да мине през Армения и т.н. и от руския Краснодарски край да се качи на Гордостта на Путин откъм Керч на път за окупирания полуостров. Тарифите на ферито са от 1350 до 2300 евро според големината на камиона.
Радостина Тонева
19 минути
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram