По договорите за текущ ремонт на републиканската пътна мрежа са извършвани основни ремонти. По този начин те са извършвани без проект, без надзор, с по-кратки гаранционни срокове и на много по-висока цена. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
Тя обясни, че масовата практика е с фирма Х да се сключи договор за поддръжка за 20 милиона лева, а след това получават задания за извършване на работа за 200 милиона.
„Така заварихме един дефицит – при бюджет за 300-400 милиона за текущи ремонти, срещу които има претенции за 1,5 милиарда лева. Тези средства не са осигурени в бюджета. Установихме, че тази практика е прилагана 2018, 2019 г., 2020 г. и през тази година. Проведохме разговори с фирмите и разбрахме как е ставало. Допълнителните задания са покривани от излишъците в бюджета и по Коледа с постановление на МС се е отпускала разликата“, обясни Комитова.
Така поддръжката на републиканската мрежа е струвала по 1,5 милиарда лева на година.
При преглед на договорите МРРБ е установило масова практика необходимите ремонти да са вписвани като текущи, а не като основни, за да бъдат усвоени повече средства. Такива ремонти обаче или не се осъществявали, или се правели по-евтино от предвиденото. Пример беше даден от зам.-министър Иван Шишков, който показа снимки на отсечката Самоков – Ихтиман, както и на път край Камчия.
„Ние продължихме да правим анализи и установихме следното. За ремонта на АМ „Тракия” в края на 2018 г. по нареждане на тогавашния министър Николай Нанков е поискан доклад за състоянието на пътищата. По същия този доклад за отсечката е предвидено да се направи текущ ремонт, не основен. Сумата, предвидена за ремонта, е 207 млн. лв. Първоначално АПИ е предвидила 59 млн. лв. Вижда се, че сумата е завишена много. Знаете какво е състоянието на тази отсечка. Ровейки се в цялата тази история, се вижда, че понятието основен ремонт е обърнато, а е извършен текущ ремонт”, обясни зам.-министърът.
В доклада, посочен от арх. Шишков, се казва, че 79 обекта са „пътища в лошо състояние”. За 13 от тях е имало проекти за основен ремонт.
„В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т.нар текущи ремонти. Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по този коефициент – 2,6, тогава се получава 956 млн. лв. Цялата тази история между текущ и основен ремонт, която освен, че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо”, посочи още зам.-минитърът.
„Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж, и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява в такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка”, обясни шефът на ДНСК арх. Влади Калинов и показа текущ ремонт от пътя Ихтиман – Белово.
Той предлага да се прекрати схемата „Ремонт на ремонта”. Според него това може да се случи, ако за основните ремонти има обществени поръчки и строителни книжа, а също и задължително държавно приемане.
Министър Комитова подчерта, че от МРРБ дотук са разкрили три големи схеми. Първата беше схемата инхаус, втората е свързана с т.нар. български инженеринг.
„Днешната схема,с която ви запознавам, е за надписване на схемата за строежите с подмяна на ремонт, при която се получава оскъпяване на строителството. Тук говори за ремонти на български пътища за 1,5 млрд. лв. Ние сме много разтревожени от този начин, по който са се разходвали държавни средства. Този безотговорен начин на бюджетни средства за пътищата на България за мен показва едно лошо управление на средства, по начин, по който не бихме управлявали личните си средства. Тези схеми не ни радват. Даже много сме тъжни, защото през цялото време живеем в противоречие – даваме много пари за пътна инфраструктура, а гражданите са много недоволни. Ние не можехме да си го обясним, но сега вече ни стана ясно. Тези пътища трябваше да светят, да са перфектни”, обясни министърът и подчерта, че това нещо ще се промени.
Според вътрешния министър е неочаквано откриването на факти, които ще задължат органите на реда да направят проверка на строителните дейности.
„Тези материали трябва да постъпят в МВР и да започнем разследване по всеки един сигнал, защото изглежда някой се е облагодетелствал чрез заменянето на едно дума. Трябва да видим кой е той и да му потърсим съответната отговорност. Като повечето българи, и аз като видя, че някъде запълват дупки, си мислех, че е защото нямаме пари. И аз не знаех, че това е една много скъпа дейност. По-скъпа от направата на основен ремонт. Аз също съм безкрайно изненадан”, сподели Рашков.
Оффнюз
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram