Анализът на ИСА: Кабинетът „Желязков“ сложи край на своеобразната „нежна“ революция

Ds olil

Институтът за стратегии и анализи (ИСА) публикува политическия си анализ за събитията в България, в Европа и в света през месец януари 2025 година под заглавие:

СЛЕД 4 ГОДИНИ БЪЛГАРИЯ НАЙ-ПОСЛЕ ИМА ПРАВИТЕЛСТВО С МАНДАТА НА ГЕРБ

ПАРЛАМЕНТЪТ – С ФРАГМЕНТИРАНА, НО МНОГО ОСТРА ОПОЗИЦИЯ

ГЕРБ – УСПЕШНО СЪСТАВЕНА КОАЛИЦИЯ, НО ПРЕДСТОИ ТРУДНО УПРАВЛЕНИЕ

ПП-ДБ – ВСЕ ОЩЕ ЗАЕДНО, НО РАЗЛИЧИЯТА ОСТАВАТ

„ВЪЗРАЖДАНЕ“ – ОПИТВА ДА ПРОБИЕ СТЪКЛЕНИЯ ТАВАН, НО НА ВИСОКА ЦЕНА

ДПС – НОВО НАЧАЛО ОСТАНА ОПОЗИЦИЯ, НО ТРЪГВА НАГОРЕ

БСП – СТАБИЛИЗАЦИЯ ЧРЕЗ ВЛАСТТА, НО ОТНОВО СИЛНА ВЪТРЕШНА ДИНАМИКА

Предлагаме ви резюме от ОСНОВНИТЕ ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ:

ГЕРБ успя да направи правителство със своя проучвателен мандат за първи път от края на Борисов-3, от началото на политическата криза и след серията от парламентарни избори.

Кои са водещите причини за успеха?

При липсата на нова партия чудо, която евентуално да „надскочи“ ГЕРБ, партията на Борисов не се опасява от нови избори. Тя трябваше да докаже, че може, че е върнала способността си да привлича партньори, че е вън от политическата изолация, в която изпадна след лятото на 2020.

Международната политика е в забележим процес на промени и те дават възможност на Борисов и на партията му да бъдат по-гъвкави.
Евроатлантическият неолиберален консенсус се пропуква и това направи по-слаби позициите на политически сили като ПП и ДБ, които изцяло се идентифицираха с него.


В правителството влязоха партии (ИТН и БСП), които бяха част от някогашната протестна енергия.

Така кабинетът „Желязков“ сложи край на своеобразната революция (нежна революция), която се отключи преди 4 години.

Случи се „промяна в рамките на статуквото“.

Коалицията около „Желязков“ променя политическия климат. Съюзиха се партии, които доскоро се легитимираха през отрицанието на другия.

Съставът на кабинета и мнозинството, което стои зад него, показват, че е търсен и е намерен баланс между политически сили, лобита и интереси.

Големите отсъстващи от изпълнителната власт са крайният национализъм и крайният неолиберализъм.

На старта си правителството има ясен антикризисен профил. Заявените програмни цели са във всички области, но все още липсват големите цели – тези, чието изпълнение ще бъде визитната картичка на кабинета и след неговия мандат.

Отделните министри вече набират скорост.
Предпоръчваме всеки от тях да формулира и да излезе пред обществото с голяма цел/цели, чиято реализация ще преследва в мандата си.


В споразумението между партньорите фигурира и ангажимент за облекчаване на условията за осъществяване на референдуми. Това очевидно е реверанс към ИТН, в чиято платформа провеждането на национални допитвания и засилване на пряката демокрация са един от фундаментите, както и позицията им за президентска република.

Първата визита на Росен Желязков в чужбина знаково бе в Страсбург. Докато навън България заявява ясна позиция за приемане на еврото обаче, вътре в страната това се превърна в драматичен политически въпрос.

Създаването на правителството „Желязков“ разкрива жизнеспособността на политическите рефлекси на Борисов. Той умее да уважава силата на опоненти/конкуренти, но в същото време стопира нарастването им до нива, които биха могли да го застрашат.

Борисов е цар на балансите, но този път те са по-сложни от всякога.

51-вото Народно събрание носи белези, които българският парламент не е имал в политическата история на прехода. Той е първият, където двама знакови и силни лидери не са в изпълнителната власт – Борисов и Пеевски, като Борисов е лидерът на водещата партия в управлението, а Пеевски – активният опозиционен водач.

ПРОГНОЗА НА ИСА е, че хиперактивността на Пеевски ще продължи на парламентарния терен, като той ще бъде коректив по две линии – и в рамките на парламента, където един от основните опоненти на ДПС – НОВО НАЧАЛО е ПП-ДБ, и на изпълнителната власт, каквато е ролята на всяка опозиция. 

Любопитен факт е, че ДПС – НОВО НАЧАЛО има за основни опоненти две политически сили, с които не просто се състезава, а води остра политическа битка: ДПС – ДПС на Доган и ПП-ДБ, като едната
е приобщена към управлението, другата е опозиция на „Желязков“.

Картината в опозиционния сегмент е толкова пъстра, че обещава високо политическо напрежение и съспенс между четирите сили, останали в опозиция. Сблъсъкът между тях ще бъде силен, което дава шанс на кабинета „Желязков“ да работи по-спокойно, като измества фокусът.

Но е възможен и друг развой – заради острата конкуренция помежду си да атакуват правителството постоянно, на всяка цена и радикално.

Коя от двете линии ще доминира зависи и от поведението на управляващите. При реваншистки подход те ще провокират крайни позиции/действия на опозицията. При добре аргументирани политики, ще спечелят повече.

Високият обществен дял, който одобрява създаването на редовно правителство, се води и от желание да се свали политическото напрежение поне с един-два градуса, а не да се вдига.

Засега обаче няма сериозни индикации за успокоение.

Разделителните линии остават, като някои от тях са уплътняват. Например между консервативни или националистически сили от една страна и неолибералите от друга. Международните развития дават тласък нагоре на консервативни възгледи и ерозират неолибералните.

Видимото за България е, че това разделение не тече по линията управляващи-опозиция, а пронизва опозиционния сегмент, като най-атакувани са от ПП-ДБ, тоест силите, които се свързват с мрежата на Сорос и които са близки до идеологията на Демократическата партия. След връщането на Доналд Тръмп в Белия дом позициите им отслабват, водещите им принципи (джендър идеологията на първо място, миграцията и др.) са остро атакувани.

Както при „сглобката“ (за конституционните промени), така и в рамките на сегашната коалиция ГЕРБ очевидно отново се налага да прави компромиси със спорен характер. Яркият пример е гласуването за сваляне на имунитетите на двама народни представители от ДПС – ДПС – Джейхан Ибрямов и Марио Рангелов. Искането на прокуратурата бе отхвърлено.

Случаят с Ибрямов е особено драстичен. Свидетелските показания са шокиращи. Те показват две важни неща: първо, правенето на бизнес през властта е практика; финансирането на партиите по тази схема – също.

Резултатът от гласуването създаде напрежение между Борисов и Пеевски, каквото до този момент не е регистрирано.

Осигуряването на мнозинството чрез гласовете на ДПС-ДПС се превръща в тежест за партията.

Управлението ще бъде трудно. Досега ГЕРБ успяваше много добре да запази имиджа, образа, електората си, докато е на власт, като прехвърляше много умело негативите на по-малките партньори. Сега обаче тази схема може и да не сработи.

Новината за предстоящата обиколка на Бойко Борисов из страната лесно провокира хипотезата, че се готви за президентските избори след две години.

Борисов има дълга политическа кариера и сложен бекграунд. След началото на протестите през 2020 година и най-беглият намек, че би могъл да се кандидатура за президент, бе отхвърлян на секундата. Реално протестите направиха невъзможно кандидатирането му през 2021-ва, когато Радев, провокирал протестите, успя да спечели втория си мандат.

С излизането си от изолацията и със съставянето на кабинета „Желязков“ Радев и Борисов изглеждат „квит“.
И двамата са в позиция, когато следва да обмислят как да продължат политическото си бъдеще. Радев не може да се кандидатира за трети мандат, Борисов изглежда затвори завинаги страницата с премиерството си.


Версията, че сега е моментът Борисов да влезе в битката за „Дондуков“ 2, е убедителна, но две години са много време.

Около евентуалното кандидатиране на Борисов за президент има не един, а две големи въпроса: дали ще го направи и кой ще е силният лидер на партийния терен, ако това се случи? Пеевски, Радев (със своя партия) или нов лидер на партия ГЕРБ, чийто силует не се очертава към този момент?


Провалът на преговорите между ГЕРБ и ДБ, тласна отново един към друг ДБ и ПП. Опитите на ДБ да се еманципира обаче продължават.

Лидерството на ПП търпи удар след удар.
Кирил Петков губи политическа тежест в резултат на странни случки като със сенсея, с участието в масовката на Тръмп или с чатовете на KIKI.

За да внесат вот на недоверие по каквато и да е тема, ПП-ДБ ще трябва да разчитат на гласове от ДПС – НОВО НАЧАЛО, „Възраждане“ или МЕЧ, което прави подобна идея почти неосъществима.

„Възраждане“ има за цел да пробие така наречения стъклен таван и да се превърна във втора политическа сила, но това не трябва да става с цената на насъскване на части от обществото срещу политическия му елит. Подобно поведение е рисково за цялото общество и правния ред.


ДПС – НОВО НАЧАЛО остана опозиция, но продължава да акумулира влияние, което намира отражение в рейтинга.

Водещите причини за възходящия тренд са реактивността на Делян Пеевски, който покрива всички актуални теми, както и работата на терен с местните структури.

Оставайки в опозиция, ДПС – НОВО НАЧАЛО ще концентрира допълнителна енергия в основата на партията, каквато безспорно са структурите по места.

Според Пеевски бързото приемане на еврото е задължение на новото правителство.


ПРОГНОЗА НА ИСА е, че при казуси, които пропукват мнозинството заради различия между ГЕРБ-СДС и БСП или ИТН, групата на ДПС – НОВО НАЧАЛО ще подкрепи водещата партия, независимо че не е част от изпълнителната власт.


Динамиката в БСП е силна. Този път по три причини: влизането на партията в управление с мандата на ГЕРБ; предстоящият конгрес, където този въпрос очакваме да бъде една от централните теми в дебата с всичките й нюанси; предстоящият избор на нов лидер на партията, за който се кандидатираха знакови за БСП лица.

Очакваме връщането на БСП към плурализма и консолидацията да е акцент в платформите на повечето кандидати за лидер на партията.

Като се завъртя на 180 градуса, „Има такъв народ“ стана част от коалиционната формула, а обяснения за това винаги могат да се намерят. И те се намериха. Но е факт и друго: партията, която обеща да изчегърта ГЕРБ и Борисов, през този месец направи обратното – циментира ги.

Влиянието на ИТН се концентрира върху едно ядро от избиратели, за които политиката не почива на принципи, а може да се управлява като шоу. Като политическо кабаре, за което обаче плащаме вход без да знаем точната цена на билета.

Участието на ДПС-ДПС в „съвместното управление“ има всички признаци на политическа сделка. Доган е обигран в политическия покер и успя да получи лостове за влияние.

Интересът на фракцията от нов вот е нула на този етап. Очаква се полуучастието, което ДПС-ДПС си осигури, да им даде достъп до ресурси, но за да бъдат превърнати в електорална подкрепа трябва време.

Мнозинството зад кабинета ще положи усилия да задържи властта поне до президентските избори, които са шанс възелът на голямата криза, на безпътицата и на (гео)политическите колебания да бъде разсечен.

На старта на новата власт държавният глава е обран в реакциите си към кабинета, което уплътнява тезата за примирие между Радев и Борисов/ГЕРБ. Дали това е ситуационно или стратегическо примирие предстои да се види.

Политическото бъдеще на Радев след края на втория му мандат остава неясно.
Ако Конституционният съд не върне правомощията му в частта на служебните кабинети, Радев няма интерес от предсрочни избори и стабилизирането на „Желязков“ е в негов интерес.
Има и друго: да управлява с цената на падащ рейтинг също не би му донесло полза, ако реши да прави партия след мандата си.

Президентът даде време на ГЕРБ-СДС за съставянето на правителство и това бе първият знак, че се пренастройва към последните две години от своя мандат. При провал на ГЕРБ той щеше да се изправи отново пред предизвикателството да прави служебна власт със слаби карти.

Стеснените възможности за избор на премиер го поставят не просто в трудна, а в унизителна ситуация.

Политическите боричкания засенчиха националния приоритет и сме на път да пропуснем една от малкото възможности да се присъединим към еврозоната.

Според оценката на ИСА противниците за бързото влизане на България в еврозоната са по-активни и печелят привърженици основно с аргументи за трусове, по-високи цени, загуба на суверенитет и др. На всички, които смятат, че въпросът е стратегически важен, ще им бъде много трудно, защото загубиха време, което бе използвано от опонентите.
Динамиката по тази линия ще продължи през февруари с пълна сила.

Все още има теоретичен сценарий, при който, ако се изчистят
проблемите с бюджетния дефицит за миналата година и той е под 3% и ако инфлационният критерий се вземе с данните за декември и извади поне една страна, ще изпълним критериите и ще можем да приемем от началото на 2026 г. Само че януарската инфлация ще е много важна – не само българската, но и европейската.

Стриктна фискална политика и отлагане на повишения на заплати и други публични разходи могат и да убедят ЕК и ЕЦБ, че спазваме критерия за дефицита.

Но в тази политическа ситуация ограничителната политика не е на мода…

Анализът е изготвен от екип в състав:

Таня Джоева
Институт за стратегии и анализи

Валерия Велева
Директор на Институт за стратегии и анализи

Проф. Даниела Бобева (икономика)

Симеон Николов (геополитика)

Международни наблюдатели:

Д-р Пламен Христов (Гърция)

Д-р Антон Панчев (Албания, Косово)

Ето и цялото съдържание на анализа:

I. ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ

II. СМЯНАТА НА ВЛАСТТА
„ЖЕЛЯЗКОВ“ – (НЕ)ВЪЗМОЖНАТА КОАЛИЦИЯ. СЛЕД 4 ГОДИНИ НАЙ-ПОСЛЕ ПРАВИТЕЛСТВО С МАНДАТА НА ГЕРБ
ПРАВИТЕЛСТВОТО БЕ ОЧАКВАНО, ОБРАТИТЕ В ПРЕГОВОРНИЯ ПРОЦЕС – НЕ

III. ОСНОВНИ ИНСТИТУЦИИ
ПАРЛАМЕНТЪТ – С ФРАГМЕНТИРАНА, НО МНОГО ОСТРА ОПОЗИЦИЯ
ПРЕЗИДЕНТЪТ И РЕДОВНАТА ВЛАСТ СКЛЮЧИХА ПРИМИРИЕ
ПЪРВИ СТЪПКИ И ПРИОРИТЕТИ НА НОВОТО ПРАВИТЕЛСТВО

IV. ПАРТИЙНА ДИНАМИКА
ГЕРБ – УСПЕШНО ИЗПЪЛНЕН МАНДАТ, НО ПРЕДСТОИ ТРУДНО УПРАВЛЕНИЕ
ПП-ДБ – ВСЕ ОЩЕ ЗАЕДНО, НО РАЗЛИЧИЯТА ОСТАВАТ
„ВЪЗРАЖДАНЕ“ – ОПИТВА ДА ПРОБИЕ СТЪКЛЕНИЯ ТАВАН, НО НА ВИСОКА ЦЕНА
ДПС – НОВО НАЧАЛО ОСТАНА ОПОЗИЦИЯ, НО ТРЪГВА НАГОРЕ
БСП – СТАБИЛИЗАЦИЯ ЧРЕЗ ВЛАСТТА, НО ОТНОВО СИЛНА ВЪТРЕШНА ДИНАМИКА
ДПС – ДПС – ИЗВЪН КОАЛИЦИЯТА, НО НЕ СЪВСЕМ
„ИМА ТАКЪВ НАРОД“ – ОБЕЩА ДА ИЗЧЕГЪРТА ГЕРБ, НО ГО ЦИМЕНТИРА
МЕЧ – КРИТИКУВА ВСИЧКИ, НО ПОДКРЕПАТА Й НЕ РАСТЕ

V. ИКОНОМИКА
СИЛЕН СТАРТ НА ИКОНОМИЧЕСКАТА НОВА ГОДИНА
ШОКОВА ТЕРАПИЯ В ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА НА НОВИЯ ПРЕЗИДЕНТ НА САЩ
„СТРЕЛБА“ ПО ИКОНОМИКАТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
НАДЕЖДАТА ЗА ЧЛЕНСТВО В ЕВРОЗОНАТА БЪРЗО УГАСНА
ХЛЯБЪТ „ОТВРЪЩА НА УДАРА“

VI. ГЕОПОЛИТИКА
ОЧАКВАНИЯТА ОТ ПОЛИТИКИТЕ НА ТРЪМП В ГОРЕЩИТЕ ТОЧКИ НА СВЕТА
СПОРАЗУМЕНИЕ ИМА, НО ВОЙНАТА НЕ Е ПРИКЛЮЧИЛА
ПЪРВА МЕЖДУНАРОДНА КОНФЕРЕНЦИЯ ЗА БЪДЕЩЕТО НА СИРИЯ
КИТАЙ НА ГЕОПОЛИТИЧЕСКОТО БОЙНО ПОЛЕ БЛИЗЪК ИЗТОК
ГЕОПОЛИТИКАТА ПРЕВЗЕМА И СВЕТОВНИЯ ИКОНОМИЧЕСКИ ФОРУМ

VII. РЕГИОНАЛНИ РАЗВИТИЯ
ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ГЪРЦИЯ ПРИОРИТИЗИРА УПРАВЛЕНИЕТО НА ВОДИТЕ И ОТПАДЪЦИТЕ
АЛБАНИЯ – ВЪЗМОЖНИ СЪТРЕСЕНИЯ В РЕЛИГИОЗНИТЕ ОБЩНОСТИ
КОСОВО – ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ ПРЕЗ ФЕВРУАРИ

Епицентър

Последвайте ни и в Телеграм

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *