„TikTok войната“ или как кризата в Украйна стигна и до поколението Z

Ds olil

Кратко видео с ракети в небето и надпис „Киев 4:23 сутринта“ събира 44 милиона гледания и 131 000 коментара. Някои се молят за хората в града, други не вярват. Един от тях гласи: „Никога не съм мислил, че ще се осведомявам за война от TikTok“.

Видеото е публикувано от 20-годишната украинка Марта Васюта и е едно от многото, които демонстрират, че войната промени за часове и платформа, уж запазена за цветя, кадри от екзотични пътувания, муцунки и реклама на козметика. И започна да се води и от там – за пръв път в историята на тази социална мрежа.

И именно през TikTok, войната в Украйна стана факт и за поколението Z, което заедно с модата и фитнеса започна да гледа бомбоубежища, взривове и разрушение, публикувани от украински потребители.

До степен, че инвазията на Русия в Украйна вече се нарича от някои наблюдатели „TikTok войната“.

И това не е всичко – самата Tik Tok – случайно или не, обяви, че разширява максималната дължина на съдържанието, което може да се качва, на 10 минути.

Това е голяма промяна, тъй като в момента потребителите разполагат с ограничаващите 3 минути, и то отново отскоро – едва от лятото.

Новата промяна означава, че от кратки и експресивни видеа, които целят вниманието на по-млада публика, TikTok се насочва към привличане и на по-възрастни потребители и на аудиторията на YouTube. С това също се опитва да увеличи и общото време, което потребителите прекарват в социалната мрежа, коментира The Verge.

„По-дългото съдържание е, като цяло, по-доходоносно и задържа хората в платформата за повече време“, коментира пред The Verge консултантът по социални медии Мат Навара.

Самият Навара смята, че появата на по-дългите видеа не е случайна в точно този момент.

„Чудя се дали удължаването на видеата няма връзка с кризата в Украйна и търсенето на по-дълго и новинарско съдържание и по-дълги журналистически кадри от обикновени хора“, пише той в Twitter.

Точно войната обаче е звездата на TikTok в последните дни. Там вече е пълно с видеа от ужаса в Украйна – на хора, които се укриват от ракетните удари, войници, които се сбогуват с приятелките си, експлозии в градовете, опустошени квартали и празни магазини.

Украински инфлуенсъри, които до вчера са показвали кученца и цветя, днес качват кадри на самите себе си, увити в одеала в метрото, на танкове по улиците и на баби, които се прощават с приятелите си.

Войната превзе TikTok и заради алгоритмите си, които позволяват изключително лесно качване на съдържание, което може да се види светкавично от милиони.

Точно тази платформа е най-бързият и лесен начин за достигане до максимален брой хора и защото най-търсеното и актуално съдържание се появява при потребителите дори и без те да следват авторите му.

Така ако веднъж кликнеш върху военно съдържание, TikTok ще напълни фийда ти с още купища такива клипове.

В резултат на това, само от 20 до 28 февруари гледанията на видеа с таг #ukraine скачат от 6,4 милиона до 17,1 милиарда, което значи 928 000 преглеждания за минута, обобщава Wired.

Отделно е съдържанието с таг на кирилица #Украина, който има 16,4 милиарда гледания до края на февруари.

TikTok играе вече толкова голяма роля, че президентът на Украйна Володимир Зеленски, който сам предава и общува през социалните медии, се обърна към „тиктокърите“ в реч към руските граждани, и ги призова да помогнат за спиране на войната, припомня „Ройтерс“.

Неслучайно и руският медиен регулатор „Роскомнадзор“ настоя TikTok да спре военното съдържание в постове, насочени към малолетни и обяви, че повечето от тях са антируски.

Според Мат Навара, а и според още много наблюдатели, TikTok обаче има огромен проблем с модерацията по отношение на кризата в Украйна.

Платформата е пълна с дезинформация, фалшиви постове и откровена пропаганда за конфликта.

Кадри от военни игри, от ивицата Газа и обстрел в съвсем различни части на света по различно време напълниха и TikTok, заедно с останалите социални медии, особено в първите дни на инвазията.TechCafeWeb

"Вече си мисля да започвам видеата си с молби никой да не заплашва никого"

С медията на по-младите обаче проблемът е още по-голям. От една страна, форматът на TikTok предполага кратки, експресивни кадри, често извън контекст, които действат емоционално и често – първосигнално. От друга – самите й потребители имат по-малък опит с медии и по-трудно отсяват фалшивите новини.

„Следим ситуацията отблизо и сме увеличили възможностите за реакция и отстраняване на съдържание с насилие, включително и с опасна дезинформация и подтикване към агресия“, заявява говорител на TikTok, цитиран от „Ройтерс“.

От платформата твърдят, че работят и с организации за факт чекинг, която да им помага

Дано собственикът на TikTok – китайската ByteDance, се справи. Защото платформата му – иска или не, също е участник във войната.

Уебкафе

Последвайте ни и в Телеграм