Бял, дебел, хетеросексуален мъж с розови бузи, който нахлува в частна собственост, за да оставя на децата пушки и пистолети – щеше да е доста странно, ако в днешния политкоректен свят точно Дядо Коледа можеше да запази оригиналния си вид.
Е, не го запазва – дали от чисто желание за утвърждаване на човешките права или от чисто търговски интерес, добрия старец от Лапландия също полека-лека се променя.
Замислете се: този бял мъж е дебел и с розови бузи, което вероятно значи, че системно преяжда и вероятно си подпийва, а може да има и високо кръвно. Носи ботуши от естествена кожа (еленска?), експлоатира елфи и елени и – поне в западния свят – не взема в пътуването си госпожа Коледа, а я оставя вкъщи край печката. По нашите ширини пък се движи с три пъти по-младата Снежанка.
Има списък с желанията на всички деца и знае кои са били добри. Прониква нощем до леглата им, докато спят, и докарва до пълно изтощение впряг от елени, които трябва да обиколят целия свят за една нощ. За капак е символ на комерсиалното, носейки играчки и измествайки фокуса от духовния аспект на празника към материалния.Снимка: Getty Images
И ето защо има хора, които постепенно се опитват да променят този образ. Като започнат от цвета на кожата на белобрадия старец.
Веригата магазини за дрехи Old Navy в САЩ например започна обучение на желаещи да играят Дядо Коледа, които не са бели.
„Децата не виждат цвят, те виждат Дядо Коледа“, коментира пред NBC острите консервативни трактовки на въпроса Дион „Санта Дий“ Синклер, тъмнокож, носещи червения костюм.ПроектиXMAS Cafe
Други магазини и вериги – Macy’s и Mall of America в щата Минесота, също опитват да предложат разнообразие, което се посреща със смесени чувства сред купувачите.
„За притеснение е. Промяната е трудна за някои хора, а нещата определено се променят“, казва друг Дядо Коледа.
Синклер, който е на 57 години и е започнал да влиза в образа преди две десетилетия, също ще помага в преподаването. Част от курса е и обучение за ключови фрази на испански и на езика на глухите, както и как се прави перфектната снимка.
„Няма много Дядо Коледовци като мен, а още по-трудно е да намериш азитски“, казва Синклер.
Бизнеси като Old Navy разбират, че все повече клиенти искат техният Дядо Коледа да изглежда като тях. Но е много трудно да намериш човек от азиатски, афроамерикански или латино произход, който да е с напълно бяла и истинска брада, посочва Тим Конаган, който има агенция за наемане на актьори за Дядо Коледа.
Последното е много важно, защото децата вече разпознават изкуствените бради и трябва актьорът да е с истинска. Статистиката сочи, че в Америка, където половината от децата под 15 години не са бели, под 5 на сто от професионалните Дядо Коледовци в магазините и по улиците са черни, азиатци или латиноамериканци.
Самите тъмнокожи Дядо Коледа се появяват за пръв път слез Втората световна война, но това така и не е прието добре от някои части на американското общество и до ден днешен, които смятат, че както раздаващият подаръци старец, така и Исус трябва да бъдат единствено бели. През 2016 г., например, когато Mall of America нае първия си тъмнокож Дядо Коледа, последваха онлайн критики, но в магазина той беше приет доста добре от посетителите.
Синклер разказва за разликата между начина, по който възрастните и децата приемат образа на добрия старец. В мол в Атланта, където той е бил вечерна смяна, майка е дошла, и объркана, че не вижда белият Дядо Коледа от по-рано през деня, казва на мениджъра: „Това не е Дядо Коледа, който търсим“.
„Малката ѝ дъщеря изглеждаше толкова разочарована – тя искаше просто да види дебел мъж в червен костюм“, спомня си Синклер.
Тим Конеган обяснява защо няма по-голямо разнообразие от Дядо Коледовци. Първообразът на добрия старец е Св. Никола, или Николай Чудотворец – духовник от трети век от Ликия, тогава в рамките на източноримската империя. Иконите и портретите му през Средновековието и Ренесанса, логично, касаят тази част на света, където няма чернокожи. После се намесва и американският комерс, който използва образа на бял мъж с бяла брада.Снимка: Getty Images
Комерсиализацията обаче води и до това, че трябва да бъдат привлечени и тъмнокожите купувачи, затова и след Втората световна война магазините започват да наемат и тъмнокожи за ролята. Но тъй като редица поколения – включително и тъмнокожи или латино – израстват с идеята за белия Дядо Коледа, образът все още е като от реклама на газирана напитка.
Америка обаче се променя, а това вероятно ще промени и добрия старец.
„След няколко години повечето хора няма да очакват Дядо Коледа да е някой с бяла брада, който прилича на Тим Алън. Дядо Коледа постоянно се развива“, казва Тим Конеган.
И не само по отношение на цвета на кожата. Миналата година например Дядо Коледа в американски магазин даде пример, като не позволи на дете да получи пистолет като подарък. Видеото беше публикувано от майката на момчето. На него актьорът пита хлапето какво иска за Коледа, а то отвръща „пистолет“. „Не, не, без оръжия“, отвръща Дядо Коледа. Дори след като майката уточнява, че става дума за играчка на марката Nerf с дунапренени стрели, се оказва, че и такива оръжия не се предлагат.
„Ако татко ти иска да ти даде – чудесно, но аз не мога. Какво друго би искал – лего, колело, кола?“, отвръща Санта, а детето избухва в сълзи. Майката пък го успокоява, че все пак пистолет ще има.
Социалните медии не приеха добре случката и последваха коментари от сорта на „Левите са чудовища!“ и „Малко ли им беше на децата цяла година изолация заради пандемията?“.
Но абсолютните пионери тази Коледа по отношение разчупване на стереотипа са пощенските служби на Норвегия, които пуснаха реклама с хомосексуален Дядо Коледа и предизвикаха фурор и противоречиви мнения по цял свят.
Видеото, наречено „Когато Хари срещна Дядо Коледа“, гледано над 1 милион пъти в YouTube, показва как добрият старец и главният герой се срещат само веднъж годишно – на Коледа. Затова героят праща писмо до Северния полюс, което гласи: „Всичко, което искам за Коледа, си ти“. Вместо облеченият в червено старец обаче на вратата се появява служител на норвежката пощенска служба, който доставя подаръци, а героят е фрустриран.
И точно в този момент се появява Дядо Коледа и обяснява, че е наел помощници, за да се освободи. Следва целувка между двамата, а по празнично огрените улици камиони на пощенската служба разнасят подаръци.
„През 2022 г. Норвегия отбелязва 50 години, откакто всеки може да обича когото пожелае. Весела Коледа и Щастлива Нова година от всички нас за всички вас“, гласи финалният надпис, който препраща към юбилея на декриминализацията на хомосексуализма в страната.https://www.youtube.com/embed/nDLumk_rQQw
Последва голям дебат. Според едни пощите не трябва да сексуализират Дядо Коледа, но според други нямаше да има подобна реакция, ако целунатата беше госпожа Коледа и съответно – това не е сексуализация. По-консервативните напомнят обаче, че госпожа Коледа и Дядо Коледа са женени.
Трети пък смятат, че ако целуната беше жена, щеше да е същото, защото все пак става дума за добрия старец, който носи подаръци на децата, а не на възрастните.
Много хора обаче приветстват разчупената реклама и я намират за красива и стопляща сърцето, тъй като хомосексуалните се влюбват също като хетеросексуалните.
Този дебат едва ли скоро ще приключи, а вероятно подобни реклами ще зачестят.
Засега няма Дядо Коледа жена, но очакваме с интерес трактовки в тази посока.
Ще остане ли нещо непроменено? Да. Освен шейната на Дядо Коледа, която се движи с еленска тяга, а не с бензин или дори електричество, засега и коледната елха не е под заплаха.
Прието е, че използването на изкуствена елха, освен ако не е за дълги години, е по-вредно за околната среда от истинските елхи, макар на пръв поглед да изглежда обратното.
Освен че изкуствените елхи обикновено не подлежат на рециклиране, те често идват от другия край на света – Китай, което значи и въглеродни емисии за превоз. Естествените са отглеждат в специални ферми и макар да се секат, това е като прочистване на гората, защото огромната част от елхите остават, а с разреждането им се поддържа здравето на гората. Освен това, докато растат, естествените елхи не оставят въглероден отпечатък- точно обратното.
Това, което може да се промени, е изборът – в САЩ например 80 на сто от домакинствата ползват изкуствена елха.
Уебкафе
Последвайте ни и в Телеграм