Тайните, които крие „Давид“ на Микеланджело

Уникат.

Едва ли съществува по-подходяща дума, която да опише творението на великия италиански скулптор, роден и живял в Италия в края на 15-ти и началото на 16-ти век.

Скулптурата „Давид” може би е едно от най-разпознаваемите произведения на изкуството в цялата човешка история.

А човекът, вдъхнал му живот, е гений, украсил със своите творби едни от най-свещените места за католицизма – Сикстинската капела и базиликата „Св.Петър” във Ватикана.

Източник: Getty Images/Guliver

„Давид” е създаден в от един-единствен блок мрамор в периода 1501-1504г. Задачата по извайването на скулптурата е поверена на Микеланджело, когато той е на едва 26 години.

„Давид” е висок малко повече от 5 метра и тежи около 6 тона. Първоначалната идея да бъде поставен в катедралата „Санта Мария дел Фиоре” се оказва неизпълнима.

Източник: Getty Images/Guliver

„Давид” е изложен в двореца „Палацо Векио”, където стои като символ на сила и мощ от 1504 чак до 1873г., когато е преместен окончателно в Академията на изкуствата във Флоренция.

За разлика от дотогавашни опити за изобразяването на библейската фигура Давид творбата на Микеланджело го представя по различен начин – без главата на победения от него Голиат, както са го обрисували по-рано Донатело и Верокио. 

Източник: Getty Images/Guliver

„Давид” се превръща в синоним на града Флоренция, а неговите жители започват да го приемат като техен защитник.

Интересен факт е, че Донатело се опитва да работи върху същия мраморен блок 50 години по-рано, но го изоставя, защото според него той  е дефектен. 

А от този дефектен мраморен блок Микеланджело създава един от най-големите шедьоври на Ренесанса. Неведоми са пътищата на съдбата…

„Давид” е зашеметяващо произведение и поради детайлите, с които Микеланджело обрисува тялото му. Италианският артист е познат със склонността си да завършва произведенията си до най-малката подробност – вена, бръчица или косъм.

Източник: Getty Images/Guliver

Скулптурата не остава и пощадена от хорския гняв. През 1527г. по време на спонтанен протест група от тълпата хвърля стол и счупва лявата ръка на „Давид” на три места.

Неведнъж голотата на шедьовъра на Микеланджело е предизвиквала удивление. През 1857г. преди да бъде изложен в музей в Лондон кралица Виктория нарежда голямо листо от смокиня да бъде използвано, за да покрие гениталиите на статуята.

Въпреки че „Давид” е в Италия от 500 години, италианското правителство все още не може да разреши казусът дали той принадлежи на държавата или на Флоренция.

Източник: Getty Images/Guliver

Минават няколко века, докато се забележи, че двете очи на скулптурата гледат в различна посока. Това се случва по време на презентация на дигитален проект на „Давид” в Станфордския университет през 20-ти век.

Преместването на скулптурата от ателието на Микеланджело до двореца „Палацо Векио” отнема четири дни и 40 мъже, въпреки че разстоянието е малко повече от километър и половина.

Днес „Давид” може да бъде видян в Академията на изкуствата във Флоренция, където се намира от 1873г., както вече споменахме.

„Видях ангела в мраморния блок и работих, докато не го пусна на свобода” – Микеланджело.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram