Уникат.
Едва ли съществува по-подходяща дума, която да опише творението на великия италиански скулптор, роден и живял в Италия в края на 15-ти и началото на 16-ти век.
Скулптурата „Давид” може би е едно от най-разпознаваемите произведения на изкуството в цялата човешка история.
А човекът, вдъхнал му живот, е гений, украсил със своите творби едни от най-свещените места за католицизма – Сикстинската капела и базиликата „Св.Петър” във Ватикана.
„Давид” е създаден в от един-единствен блок мрамор в периода 1501-1504г. Задачата по извайването на скулптурата е поверена на Микеланджело, когато той е на едва 26 години.
„Давид” е висок малко повече от 5 метра и тежи около 6 тона. Първоначалната идея да бъде поставен в катедралата „Санта Мария дел Фиоре” се оказва неизпълнима.
„Давид” е изложен в двореца „Палацо Векио”, където стои като символ на сила и мощ от 1504 чак до 1873г., когато е преместен окончателно в Академията на изкуствата във Флоренция.
За разлика от дотогавашни опити за изобразяването на библейската фигура Давид творбата на Микеланджело го представя по различен начин – без главата на победения от него Голиат, както са го обрисували по-рано Донатело и Верокио.
„Давид” се превръща в синоним на града Флоренция, а неговите жители започват да го приемат като техен защитник.
Интересен факт е, че Донатело се опитва да работи върху същия мраморен блок 50 години по-рано, но го изоставя, защото според него той е дефектен.
А от този дефектен мраморен блок Микеланджело създава един от най-големите шедьоври на Ренесанса. Неведоми са пътищата на съдбата…
„Давид” е зашеметяващо произведение и поради детайлите, с които Микеланджело обрисува тялото му. Италианският артист е познат със склонността си да завършва произведенията си до най-малката подробност – вена, бръчица или косъм.
Скулптурата не остава и пощадена от хорския гняв. През 1527г. по време на спонтанен протест група от тълпата хвърля стол и счупва лявата ръка на „Давид” на три места.
Неведнъж голотата на шедьовъра на Микеланджело е предизвиквала удивление. През 1857г. преди да бъде изложен в музей в Лондон кралица Виктория нарежда голямо листо от смокиня да бъде използвано, за да покрие гениталиите на статуята.
Въпреки че „Давид” е в Италия от 500 години, италианското правителство все още не може да разреши казусът дали той принадлежи на държавата или на Флоренция.
Минават няколко века, докато се забележи, че двете очи на скулптурата гледат в различна посока. Това се случва по време на презентация на дигитален проект на „Давид” в Станфордския университет през 20-ти век.
Преместването на скулптурата от ателието на Микеланджело до двореца „Палацо Векио” отнема четири дни и 40 мъже, въпреки че разстоянието е малко повече от километър и половина.
Днес „Давид” може да бъде видян в Академията на изкуствата във Флоренция, където се намира от 1873г., както вече споменахме.
„Видях ангела в мраморния блок и работих, докато не го пусна на свобода” – Микеланджело.
Последвайте ни и в Телеграм