Днес се навършват 92 години от премиерата на Мики Маус – емблематичната анимация на Уолт Дисни.
На 18 ноември през далечната 1928 г. се е състояла премиерата на първия озвучен анимационен филм на Мики Маус – Steamboat Willie. Премиерата на анимацията всъщност е шест месеца по-рано, но компанията приема 18 ноември за рожден ден на анимационния герой, който 91 години по-късно е символ не само на Уолт Дисни Къмпани, но и на детството на няколко поколения.
Мики Маус е създаден от Уб Айуъркс и Уолт Дисни, който го е и озвучавал в началото. Първоначално анимационният герой е създаден като заместник на Освалд Щастливия заек – популярен герой в онези времена, създаден в студиото на Дисни за Юнивърсъл. Поради спор за по-висок бюджет, договорът е прекратен и всъщност това е причината за раждането на любимата на милиони деца анимация.
Уолт Дисни, който преди това е правил неми филмчета с мишки, решава, че за да спаси компанията си, се нуждае от нови лица. Тогава проектът е подновен. Първоначално героят е трябвало да се казва Мортимър Маус, но съпругата на Дисни го убеждава, че това име е прекалено претенциозно. Така героят вече има и име – Мики Маус. Дисни обаче не се отказва от първоначалното име и го използва за чичото на Мини Маус – Мортимър.
Първата публична поява на Мики Маус е през 1923 г. в американски вестник. Пет години по-късно – на 15 май 1928 г., е премиерата на първото нямо филмче от поредицата – Plane Crazy. То е със сравнително прост сюжет и не успява да впечатли нито критиците, нито аудиторията. Дисни не успява да намери дистрибутор и отново претърпява провал. Въпреки това обаче той не се отказва. Шест месеца по-късно е премиерата на първия озвучен филм на Мики Маус, който е доста по-успешен, а Дисни, който не се отказва от героя си, успява да го превърне в световен символ.
Снимка: Flickr
Две години след премиерата, на 13 януари 1930 г. в американските всекидневници се появяват първите комикси на Мики Маус – дело на художника Флойд Готфредсън. През 40-те години пък се появява изданието „Walt Disney’s Comics and Stories“, в което има по-дълги истории за Мики Маус.
В Европа Мики Маус се появява през 30-те години. Комикси излизат във Великобритания, Югославия, Италия и други. Италианското издание „Toppolino“ всъщност излиза и до днес.
Освен това Уолт Дисни продава лиценза на производители, които допълнително популяризират образа на Мики, използвайки го на практика за всякакви продукти – от кукли до четки за зъби и посуда.
Интересно е, че всичко това се случва на фона на Голямата депресия. Докато Америка и целият свят, раздирани от икономически катаклизми, тънат в мизерия, компанията на Дисни не спира да жъне успехи.
Уолт Дисни развива компанията си и през 1940 г. акциите ѝ започват да се търгуват. През петдесетте години пък той вижда нов път за развитие – извън екранния свят в реалността. През 1955 г. Анахайм, Калифорния е открит първият Disneyland. Увеселителният парк жъне огромен успех. След четири години е разширен, а по-късно се появяват и много други Disneyland увеселителни паркове. Във всеки един от тях Мики Маус е на централно място.
През 1978 г. Мики Маус получава своя звезда на Алеята на славата – първата такава за анимационен герой. Това е показателно не само за популярността на човекоподобната мишка, но и за социо-културното ѝ значение.
Благодарение на това днес този анимационен герой на Дисни не е само любим образ от детството, но и марка за милиарди. Днес той заедно с Кока Кола и Макдоналдс олицетворяват глобализма на САЩ и северноамериканския начин на живот. Мики Маус пък сам по себе си може да символизира решителния триумф на късния индустриален капитализъм и корпоративната идентичност, както пише The Conversation.
Съветският режисьор Сергей Айзенщайн пък твърди, че анимационната форма на Мики е „освобождаваща сила към промяна, която разхлабва коланите на усмирителната риза на съвременната американска култура, докато в същото време иронично е една от определящите ѝ форми“.
Днес мненията за анимацията са полярни, някои го обичат, други го критикуват. Ако едни го възвеличават, други го обвиняват в прекомерното му комерсиализиране. Погледнато от друг ъгъл, може би именно поради тази комерсиализация Мики Маус успява да се задържи на челните позиции на анимационните класики и в сърцата на децата вече 91 години. Той си остава емблема в анимационното изкуство и символ не само на една отминала епоха, но и на детството на поколения./КРОСС/
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram