олемият победител на 81-ото издание на кинофестивала във Венеция е безспорно първият пълнометражен англоезичен филм на испанеца Педро Алмодовар „Съседната стая“.
Снощи продукция, разглеждаща сложните теми за болестта, смъртта, женското приятелство и евтаназията, получи най-голямото отличие на фестивала – наградата „Златен лъв“, въпреки че самият Алмодовар се размина с отличието за режисура.
„Съседната стая“ ще украси празничната церемония по награждаване на Международния кино-литературен фестивал Синелибри 2024. Тя ще се проведе на 25 октомври от 19:00 ч. в зала 1 на Националния дворец на културата в присъствието на престижното международно жури.
Но всъщност в тазгодишното издание на достолепната венецианска Мостра (както е името на фестивала във Венеция на италиански) големият победител е още един и това е събирателното понятие на жената, прехвърлила границите на младостта и навлизаща в зрялата възраст, отбелязват италиански издания, цитирани от БТА.
Истинско изобилие от жени на 50, 60, 70 години дефилира по червения килим на фестивала през неговите общо 11 дни. Председателката на журито, французойката Изабел Юпер е на 71 години. Носителката на почетен „Златен лъв“ за цялостно творчество Сигърни Уивър е на 74 години.
Двете звезди от филма на Тим Бъртън „Бийтълджус Бийтълджус“, с който беше открит фестивалът – Моника Белучи и Уинона Райдър – са съответно на 59 и на 52 години. Двете звезди от филма на Алмодовар – Тилда Суинтън и Джулиан Мур – са на по 63 години.
На прага на 50-те години е Анджелина Джоли, изиграла ролята на Мария Калас в продукцията „Мария“. На 57 години е Никол Кидман, която получи наградата „Купа Волпи“ на фестивала за най-добра актриса за ролята й в еротичния трилър „Babygirl“.
Кейт Бланшет, която дойде във Венеция, за да представи новия сериал с нейно участие „Disclaimer“, чийто сценарий е по едноименния роман на Рене Найт (преведен у нас като „Случаен непознат“), е на 55 години.
Тоалетите, на които бяха заложили „зрелите дами“ за това модно шоу, бяха женствени, сексапилни, съчетаващи леката екстравагантност с висшата степен на елегантност.
Но което е още по-впечатляващо всички тези дами от една възрастова категория, на която много често в живота и в киноиндустрията се гледа като на категорията „отписана жена“, се превъплътиха в открояващи се персонажи, заемащи централно място в продукциите, в които участваха, а не просто гравитиращи около по-млади героини. И въпреки възрастта от типа „50 плюс“ те излъчваха магия и сексапил.
Тандемът на Тилда Суинтън и на Джулиан Мур например пресъздаде жени в сложна житейска ситуация, изправени пред въпроса дали човек има сам право да сложи край на живота си, ако страда прекалено много, или трябва да изживее докрай, отредената му съдба, колкото и болезнена да е тя.
Кейт Бланшет се превъплъти ролята на жена с узурпирана интимност, превърната в обществено достояние под формата на роман.
На Анджелина Джоли се падна тежката задача да убеди зрителите, че може да бъде многопластовата по темперамент Мария Калас.
А персонажът на Никол Кидман на зряла жена, излагаща на риск всичко, от брак и кариера до репутация и достойнство заради любовно-еротични изживявания с по-млад мъж разби стереотипите, въведени в последно време от движението „Аз също“.
В допълнение Моника Белучи и Уинона Райдър разчупиха представите за това кои женски роли са най-присъщи за тях, като изиграха по елегантен начин на пръв поглед бутафорните персонажи във фентъзито на Тим Бъртън.
Завръща ли се ерата на зрелите жени в киното, за които ще има все по-силни роли, заради които те ще бъдат удостоявани с честта да са начело на журитата на кинофестивалите или да получават почетните фестивални призове?
Ако се съди по някои от филмите, представени във Венеция, по женските персонажи в тях и по актрисите, влезли под кожата на тези персонажи, има основание за подобно твърдение.
Източник: Импресио
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram