Гост-лекторът изкуствоведката Христина Грозданова, главен уредник на художествения фонд на Регионален исторически музей – София, разкри любопитни подробности пред казанлъшката публика около изложбата „Птиците в изкуството и цар Фердинанд I”, в която за първи път преди 5 години бяха показани оригинални акварели на автори, илюстрирали едно от най-ценните орнитологични издания – „Науман, Естествена история на птиците на Централна Европа” (Naumann, Naturgeschichte der Vogel Mittel-Europas). Грозданова е куратор на изложбата, а срещата й с местните любители на изобразителното изкуство бе в рамките на платформата „Събота в галерията“ и по-конкретно от лекционния цикъл „История на изкуството за всички“ на Художествена галерия – Казанлък.
Изложбата поставя акцент върху безспорния принос на цар Фердинанд за развитието на природните науки, изкуството и музейното дело в България, както и върху приноса му за българската орнитология. Дълги години безценната колекция от близо 400 акварели и илюстрации се смята за изгубена или унищожена по време на войните. В действителност обаче е съхранена в България.
В изложбата е включен непоказван до момента изключително ценен голям официален портрет на цар Фердинанд I с маслени бои, дело на Никола Михайлов, един от най-известните български портретисти, автор на портрети на десетки важни исторически личности.
В експозицията са включени архивни фотографии на царя и различни други експонати, сред които сервиз за сервиране на дивеч от началото на века, който е част от дворцовото имущество и четири от 12-те тома, които сами по себе си представляват библиографска ценност.
В изложбата са показани също така произведения от български автори, създавани по същото време като уникалните акварели. Става въпрос за творби, изобразяващи птици и декоративно-приложни проекти на първите и най-известни художници, поставили основите на българското изобразително изкуство.
Сред тях са Иван Милев, който в изложбата е представен с един проект за корица за книга „Горски птици”. Николай Ростовцев, известен български иконописец, е показан с декоративно-приложния проект на кълвач от 1926 година, експониран заедно с изображения на кълвачи от западни автори.
В изложбата са показани за първи път оригинални акварели от автори като Джон Джерард Кьолеманс, Еди де Маес от Холандия, Отто Клайншмидт, Бруно Гайслер от Германия, Стефан фон Нецсей от Австроунгария и други, обединени от работата за едно от най-престижните орнитологични издания – „Естествена история на птиците на Централна Европа“.
Безценните творби са показани в контекста на развитието на музейното дело, на изкуството и културата в столицата след Освобождението, посредством включването на архивни фотографии, декоративно-приложни проекти, ранни примери от творчеството на някои от най-известните български художници, предоставени от Музейната сбирка на НХА и Националния литературен музей. Сред тях са автори като Харалампи Тачев, Йордан Филчев и Николай Ростовцев.
Според кураторката проектът продължава да се развива.
Последвайте ни и в Телеграм