„Ние имаме държавници, които нямат държава. Личности, които нямат лица. Политици, които нямат политика. Магазини, в които не се продава нищо. Писатели, които не пишат. Избори, в които няма избор. Съд, който сам е осъден. Кражби, които се наричат привилегии. И привилегии, които се наричат кражби. Мачове, за които резултатът се знае преди да са започнали. И престъпления, които са разкрити преди да са извършени“.
Това са думи на писателя Георги Марков от неговите „Задочни репортажи за България“, озвучени с гласа на актьора Владимир Пенев. Те са звуковите реминисценции в спектакъла „Архангел Михаил“, премиерно игран снощи на казанлъшка сцена.
Това е единствената българска пиеса, която през 1974 г. печели първо място за драматургия на фестивал в Единбург. Първата постановка у нас е била през 2002 г., 50 години след световната й премиера в Единбург. Тя никога не е била забранявана.
В спектакъла участват роденият в Казанлък актьор Румен Троев и неговият колега от НАТФИЗ, с когото заедно учат в последния клас на проф. Стефан Данаилов – Цветан Апостолов.
Режисьор на постановката е младият Александър Христов, който е завършил „Театрознание“, а след това и магистратура по режисура.
Сценограф е Светла Колева, хореограф е Дорина Пунчева, композитор Ян Руменин, който е работил в казанлъшкия театър „Любомир Кабакчиев“ няколко години.
Постановката е по текстове от пиесата „Архангел Михаил“ и „Задочни репортажи за България“ и разказва за времето на диктатурата, на потисническия режим, на Държавна сигурност и на доносничествата.
С интересните режисьорски решения и много добрата актьорска игра спектакълът разтърсва и провокира, задава отговори и докосва.
„Пиесата е гледаема за хора, които обичат драматичен театър. Това е пиеса, която задава много въпроси – житейски, философски, политически, дори психологически. Защото тя поставя един много тежък въпрос: „Докъде сме готови да стигнем, за да останем верни на принципите си?“, казва Румен Троев, подчертано органично въплътил се в ролята на Михаил.
Актьорът Цветан Апостолов е един от главните герои в пиесата и преводач на оригиналния текст на „Архангел Михаил“ от английски. Според него английската версия е била по-подходяща за поставяне на сцена.
„Ние виждаме двама души, които не просто олицетворяват доброто и злото, „Държавна сигурност“ и жертвата, а хора със своите биографии, хора, които може да видим в днешно време. Това, че в днешно време няма ДС и низови организации на БКП в заводите и в предприятията, не означава, че във възпитанието на хората не присъства стремежа да се клепаме, да се издаваме и да доносничим едни срещу други“, коментира режисьорът.
„Архангел Михаил“ е дебютната продукция на младите артисти от Театрално дружество „Конфликт“, за които тепърва ще чуваме все повече. В нея те ни представят необикновеното пътешествие на един полицай и един доктор в Червената гора.
А защо „Конфликт“ обяснява Румен Троев: „Защото без конфликт няма театър. Това е драматургичен принцип. Всяка една пиеса, всеки един разказ съдържа в себе си конфликт, който би трябвало да бъде разрешен или поне да има опит за неговото разрешаване. Оттам дойде името ни“.
Пиесата се играе в „Нов театър“ в НДК, казанлъшкото представление бе шестото поредно и първото, изиграно в провинцията.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram