Празнуваме Вход Господен в Йерусалим

Ds olil

Празникът, който отбелязваме, би било редно да бъде упоменат правилно, с неговото богослужебно название. Празникът в църковния календар, както и в богослужебните книги, се нарича Вход Господен в Йерусалим.

Историята

Тържественото влизане на Спасителя в Йерусалим е описано и от четиримата евангелисти – Матей, Марк, Лука и Йоан. Шест дни преди Пасха Иисус Христос отишъл във Витания, дето възкресил престоялия четири дни в гроба Лазар, брат на сестрите Марта и Мария, и оттам тръгнал за Йерусалим. И когато с учениците Си наближил града и дошли до Витфагия при Елеонската планина, Той пратил двама от тях да идат в селото. Казал им, че с влизането ще видят вързана ослица и с нея осле; да я отвържат и докарат. Ако някой ги попита защо правят това, да кажат, че е потребно на Господа (Мат. 21:2-4). Стопаните, като разбрали, че са пратени от Иисуса, не им попречили. Учениците нахвърляли дрехите си на ослето и Христос го възседнал ­ така тържествено влязъл в Йерусалим. За празника в града надошли от близки и далечни страни, не само иудеи, а и много прозелити във вярата. Вестта за възкресението на Лазар се носела из града. Лицето Му излъчвало величие, сила, а същевременно и смирение. Народът помислил, че е дошло времето за политическото му освобождение от римско иго и почнал да отдава на Христос почести като на земен цар. Народът, виждайки в него очаквания Спасител, с възторг размахвал палмови клонки, постилал дрехи, дето минавал Той, хвърлял цветя. Деца и народ пеели и възклицавали: „Осанна! Благословен Идещият в име Господне, Царят Израилев“. И при това величествено шествие фарисеите, разяждани от завист и злоба, казали на Христа да забрани на народа да ликува. Но Той им отговорил: „Казвам ви, че, ако тия млъкнат, камъните ще завикат“. И хората продължили да пеят и възклицават „Осанна Сину Давидову…“ през целия град до храма: „Благословен Царят, Който иде в име Господне! Мир на небето и слава във висините!“ (Лук.19:38).

Шествието продължило, и от височината на Елеонското възвишение, отдето в чудна красота се открили градът и храмът, Христос предсказал бъдещата му съдба и разрушение. Влязъл в Йерусалим, дошъл в храма и с царствена власт изгонил оттам събралите се в двора му продавачи и купувачи на разни стоки и извършил множество изцерения на слепи, хроми и недъгави.

 „Съпогребали се с Тебе в кръщението, Христе Боже наш, сподобихме се чрез Твоето възкресение с вечен живот и като пеем, викаме: Осанна във висините! Благословен е, Който иде в името Господне!”

Последвайте ни и в Телеграм