Проблемът с паркирането в центъра на Казанлък не е нов. Той има своите корени в непродуманата урбанистична политика на общината, която не е взела предвид растежа на населението, автомобилизацията и потребностите на жителите.
Броят на регистрираните автомобили е скочил от около 10 000 през 1990 година до около 25 000 през 2020 година. Това означава, че има около 2,8 души и 0,4 автомобила за квадратен метър в Казанлък.
Въпреки този динамичен развой, общината не е инвестирала в разширяване и модернизиране на транспортната инфраструктура на града. Напротив, тя е позволила да се застроят зелени площи, да се създадат нови жилищни комплекси и търговски центрове, да се разрушат исторически сгради и паметници, без да се съобразява с паркинговите нужди на хората. Така, централната част на града се е превърнала в един голям трафик-джем, където е почти невъзможно да се намери свободно място за паркиране.
Жителите на централната част на Казанлък са недоволни от общинската администрация, която не предприема никакви мерки за решаване на проблема с паркирането в района. Според тях, общината не само не осигурява достатъчно паркоместа, но и допуска нарушения на правилата за паркиране, които затрудняват движението и достъпа до жилищата.
Един от проблемите е, че общината не поддържа реда на улиците, където често се паркират автомобили на тротоарите, на пешеходните пътеки, на зелените площи или на места, забранени за паркиране. Това пречи на пешеходците, велосипедистите, хората с увреждания и децата да се движат свободно и безопасно. Също така, това създава проблеми за автобусите, такситата, спешните автомобили и други служебни превозни средства, които не могат да минат през узките улици.
Друг проблем е, че общината не разполага с достатъчно обществени паркоместа в центъра, които да отговарят на потребностите на жителите и гостите на града. Според данни от 2021 година, в Казанлък има около 25 000 регистрирани автомобила, но само около 2 000 обществени паркоместа. Това означава, че има около 12 автомобила за едно паркомясто, което е много над средната норма за Европа. Затова много хора са принудени да паркират на нерегламентирани места или да плащат високи такси за частни паркинги.
Вместо да реши проблема с паркирането, общината го е използвала като източник на приходи. През 2021 година, тя е въвела зони за платено паркиране в центъра, като е определила такса от 2 лева за час. Също така, тя е започнала да издава абонаментни карти за жителите на центъра, които им дават право да паркират на определени места, като е определила такса от 50 лева на месец. Тези мерки са предизвикали недоволство и протести от страна на жителите, които считат, че общината ги облага несправедливо и не им предоставя адекватни условия за паркиране.
За да допълни своите приходи от паркирането, общината също така е повишила данъка върху сградите в центъра, като е определила ставка от 1,5% от стойността на имота. Това е значително по-високо от ставката за останалите части на града, които е 0,5%. Така, жителите на центъра са принудени да плащат повече данъци, без да получават повече качество на живот.
Жителите на центъра искат общината да предприеме конкретни действия за решаване на проблема с паркирането, като например:
- да засили контрола и санкциите за нарушителите на правилата за паркиране;
- да изгради нови обществени паркинги или да разшири съществуващите;
- да въведе зони за платено паркиране или абонаментни карти за жителите на центъра;
- да подкрепи развитието на алтернативни форми на транспорт, като велосипеди, електрически скутери, обществен транспорт и др.
Жителите на центъра се надяват, че общината ще прояви повече отговорност и заинтересованост към техния проблем и ще работи за неговото решаване. Те считат, че това е важно не само за тяхното удобство и комфорт, но и за подобряване на качеството на живот, околната среда и облика на града.
Последвайте ни и в Телеграм
Организацията на движението и паркирането в Казанлък е Отвратителна!Не знам кметицата как ще посреща гости? Само отАРСЕНАЛ излизат около 3000 коли на смяна.Вече паркират из гробищата .
От Казанлък съм,но 15 години бях в чужбина,преди месец и половина се завърнах завинаги,но какво е разочарованието ми,паркирането,тук не е прието,когато спреш за 5минути пускаш 4 мигача ,в чужбина това е нормално,спрях спешно и включих мигачите, веднага дойдоха за да ми вдигнат колата заедно с майка ми вътре, безобразие!