Кметът на Казанлък дублира стара схема: Настанява „Детелина Дрита“ за сметка на местния транспортен бизнес?

Ds olil

Кметицата поканила Пловдивския превозвач в община Казанлък зад гърба на Общинския съвет

Пловдивската фирма, която пое междуселищния транспорт в Казанлъшко при форсмажорни обстоятелства преди няколко дена, има сериозен бизнес в региона, показва регистърът на обществените поръчки.

Причината община Казанлък да наеме „Детелина Дрита“ е отказът на досегашния превозвач „Кумакс Инвест“ да изпълнява договора за превоз на пътници в района. От местната фирма преустановиха изпълнението на транспортната схема, тъй като местната администрация дължи на дружеството 192 хиляди лева от ковид мерките за 2021-ва година и още 86 хиляди изравнителни такси. От „Кумакс“ се оплакаха, че не издържат финансово и че община Казанлък не желае никакъв диалог с управата на фирмата и с риск повече от 70 работници да останат без работа, спряха движението на автобусите си.

Тогава община Казанлък с разрешение на Областната администрация прибегна спешно до услугите на „Детелина Дрита“.

Тя е една от стотиците фирми-превозвачи у нас и остават неясни мотивите защо община Казанлък покани именно нея. Основана е през 1995 г. под наименованието ЕТ „Травелинг плежар – И.Шаханов“, но от 2006 г. насам е преименувана на „Детелина Дрита“ ЕООД с основна дейност превоз на пътници. Управител е 42-годишният Илиян Шаханов, дружеството е регистрирано в Пловдив на ул.“Вегетарианска“ 14, където е адресно регистрирана и друга фирма на Шаханов – „Лебара тренд“.

Шаханов е свързано лице с още седем фирми, а едната от тях „Стар френдс“ ООД е с адресна регистрация в София, р-н Надежда, бл. 270, вх. Г, ет. 3. В този апартамент има регистрирано внушителното количество от общо 86 фирми.

През 2018 г. транспортният бос Илиян Шаханов е задържан за 24 часа за контрабанда на цигари, тъй като в Слънчев бряг в товарен автомобил „Рено Трафик“, собственост на „Детелина Дрита“ ЕООД, са открити и конфискувани 21 найлонови плика с 200 000 цигари без акцизен бандерол от разнообразни марки.

След акцията, обаче, няма наказателни последствия, а реномираната немска фирма FlixBus започва да работи с „Детелина Дрита“, като през 2020 г. отчита, че ръстът на пътниците от България е нараснал с цели 63%.

„Детелина Дрита“ се настанява в Старозагорски регион през 2012 г., когато започва да обслужва държавното Мини „Марица изток“ ЕАД в Раднево по договор за 2 270 349 лева.

През 2014 г. поема транспорта на община Павел баня по схема, подобна на Казанлъшката. Администрацията на курортния град бави и в крайна сметка отказва да плаща на тогавашния превозвач – местната фирма „Бесоолу“, която е принудена да прекъсне обслужването на  пътниците в общината. Пак при екстремални обстоятелства кметът тогава Станимир Радевски иска разрешение от областния управител и кани „Детелина Дрита“. Оттогава досега Пловдивската фирма работи в община Павел баня като по-късно през годините печели конкурсите за изпълнението на транспортната схема. Първият договор е за 391 160 лева.

През 2016 г. договорът с община Павел баня е за 195 580 лева, сключен през март месец. Следва нов договор през септември същата година за 1 661 496 лева, а през 2018 г. вече е 2 769 910 лева.

От 2015 г. „Детелина Дрита“ има и договори с „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД за превоз на пътници при прекъснато влаково движение или авариране на влак. Оттогава до края на 2019 г. от БДЖ е получила 1 041 865 лева.

„Детелина Дрита“ е предпочетена през 2016 г. от община Брезово, където вози ученици срещу 150 000  лева, обслужва хемодиализата на МБАЛ „Пловдив“ през 2015 г. срещу 307 465 лева, през същата година обслужва и транспортната схема на община Куклен срещу 125 000 лева.

През 2014 г. доставя на Аграрния университет в Пловдив за 120 000 лева автобус.

Регистърът на обществените поръчки показва, че „Детелина Дрита“  е получила 8 907 825,00 лв. от 12 обществени поръчки от държавни и общински институции, както и 702 433 лева от корона субсидии.

В историята на дружеството изплува името на Иван Петков, който е бил в съдружие с Шаханов.

Въпросният Петков има неразплатени задължения към НАП още от 2013 г. в размер на 80 137 лева, докато е бел съдружник в „Детелина Дрита“.

В рязката смяна на „Кумакс инвест“ и нежеланието на кмета на община Казанлък да изплати дължимото на фирмата от държавната дотация, местни общински съветници обясняват с умишлени действия от страна на администрацията да бъде поставено местното дружество в шах и да бъде подменено с „Детелина Дрита“, на което да се осигури бизнес в следващите години в Казанлъшко. Твърди се, че „Детелина Дрита“ е приближена на ГЕРБ и затова е било пожертвано местното дружество, за да се настани трайно тук Пловдивският превозвач, както вече бе играна същата схема в Павел баня преди години.

В много спешен порядък да бъде представена справка в Общински съвет- Казанлък за всички получени средства от държавата, тяхното разпределение и съответно изплащане на транспортните фирми за последните две години, поискаха от БСП след транспортната криза в Казанлък, траяла само два дни. Краткосрочното отзоваване на „Детелина Дрита“ на поканата на кмета Галина Стоянова говорело за подготовка и сценарий, смятат дългогодишни местни старейшини. В потвърждение на думите си те посочват факта, че община Мъглиж попадна в подобен капан заради община Казанлък и автобусите на „Кумакс Инвест“ не обслужваха пътниците и там за ден, но кметът д-р Душо Гавазов успя да се договори с Казанлъшкото дружество и да разреши кризата.

„В Общински съвет-Казанлък, респ. на Групата съветници на БСП, да бъде предоставена информация за броя на учениците, възрастните и всички категории граждани, ползващи облекчения, както и за необходимите средства за това те да продължат да ги използват и през 2022 година“, настояха социалистите в нарочна декларация, в която осъдиха ситуацията и изразиха недоумение от факта, „че от момента на уведомление на Община Казанлък за намерението на фирмата – превозвач Договорът да бъде прекратен,  проблемът не е обсъден на извънредно заседание на Общинския съвет, нито дори на извънредно заседание на  ресорната комисия. Именно Постоянната комисия по устройство на територията, инфраструктура, строителство и транспорт е мястото да се търси най-подходящото решение с общинското ръководство“.

Последвайте ни и в Телеграм