Разговаряхме с казанлъчанина Сами Али – Technical Lead на първия iOS екип в Tinqin. Сами има дългогодишен опит в разработката на мобилни приложения за iOS и Android устройства. Живял е в САЩ и е основал компания, фокусирана върху разработката и поддръжката на мобилни приложения. След като се завръща в България, Сами е бил част от голяма outsourcing компания, впоследствие се присъединява към продуктова и от скоро е част от TINQIN. Тук той участва и в изграждането на първия мобилен екип непосредствено след присъединяването си. Повече за отговорностите и предизвикателствата пред него и екипа ще може да прочетете в следващите редове.
Разкажи ни повече за себе си – как и защо избра разработката на мобилни приложения за своя професия?
Винаги съм се вълнувал от новите технологии и ми е било интересно как са били създадени. Преди години информацията не беше толкова лесно достъпна. През 2007 година вече имах първия си личен компютър и тогава започнах да се занимавам с основи на HTML. Въпреки силния ми интерес към технологии, взех решение да следвам медицина в Ню Йорк. Справях се отлично, но след първата година се запознах с група студенти, които разработваха canvas drawing с помощта на Java. Този проект мигновено ме заинтригува и решението ми за смяна от медицина към информатика беше взето бързо. Започнах да следвам Computer Science с фокус върху Java.
След първата година като студент по информатика, считах, че вече притежавам достатъчно знание, за да започна да разработвам нещо свое. Въпреки липсата на конкретна идея, винаги съм бил привлечен към визуалните аспекти и желаех бърза обратна връзка за своята работа. Така избрах да се фокусирам върху мобилната платформа Android. Този избор беше логичен за мен, тъй като работех с Java, а и по време на университетския курс отново се занимавахме с Java ME (micro edition). Тази платформа се използваше за създаване на приложения за телефоните, които днес бихме описали като семпли. Любовта към фронтенда беше мигновена и знаех, че от тогава нататък, ще се занимавам с мобилни разработки.
Ръководиш екип, разработващ приложение, което извлича/разчита данни от идентификационни документи – сподели ни повече за този продукт?
Имам удоволствието да съм част от екип, който разработва един доста комплексен и мащабен проект. Интегрираме уникални по своя състав технологии. Смятам, че в много аспекти ни отличават от конкуренцията, като дори бих казал, че сме пионери в някои отношения. Нашата цел е да създадем дигитален портфейл, който включва всички стандартни функционалности, но същевременно предоставя по-голям контрол при споделянето на лична информация.
В рамките на нашия проект въвеждаме иновации като възможности за дистанционно потвърждение на личността, онлайн резервации, където е необходимо предоставяне на лични данни, размяна на файлове в защитена среда и много други функционалности. Тези добавки ще направят нашия дигитален свят по-ефективен и защитен, освобождавайки го от излишната бюрокрация.
Лично аз работя върху функционалността за проверка на самоличността чрез технологията NFC. Много от световните паспорти включват чипове, които могат да предават данни към електронни четци, подобни на тези, които се използват при самостоятелно регистриране на летищата. При поставяне на паспорта на такъв електронен четец, данните се предават към системата, където се извършва верификацията на самоличността. Този иновативен метод допринася за по-голяма ефективност и сигурност в нашия проект.
Какви разлики откриваш в професионалния си път в своя компания, outsourcing и продуктова? Къде смяташ, че си придобил най-много знания?
Има доста разлики, но приликите също не са малко. Без значение дали съм работил за моя компания или съм бил част от екип за друга компания, мотивацията ми винаги е била константна. Всеки ден, когато седна пред бюрото и включа компютъра, съзнавам, че съм направил най-добрия избор в живота си – този да избера професията в сферата на информационните технологии.
Управлявал съм собствена компания, която развиваше дейност в областта на аутсорсинга. Работейки за собствената си фирма като основно действащо лице, не съществуваха ограничения по работно време или почивни дни. Бях на разположение във всеки момент от денонощието. Това, което ме вълнуваше най-много, беше динамиката на работата, свободата в избора на технологии, възможността да избирам с кого да сътруднича и от къде. В собствената ми компания имах множество различни отговорности – от Project manager до Software engineer. Целта беше да постигнем високите стандарти, които бяха обещани на клиентите.
В outsourcing компанията, динамиката на работата остава сходна, въпреки усилията за разделение на задълженията. В продуктовата компания, моят опит беше ограничен до една компания, преди преминаването към Tinqin. Там работата тече по-бавно, лишена от по-бързото темпо, характерно за outsourcing. Вероятно това се дължи на големия обем на продукта, написан преди години, което затруднява внедряването на промени.
Професионалният ми път с всички трудности изгради личността, която съм днес. В моята компания усвоих умения като multitasking, приоритизиране и превключване между различни задачи и проекти. Научих се да извличам необходимата информация от клиентите и да насочвам проектите към добри практики. Този опит успешно се прехвърли и в outsourcing компаниите, където бях част от екипите.
В продуктовите компании придобих опит с правилни процеси и работа в големи екипи. В Tinqin, съчетавайки динамиката на outsourcing със структурата на продуктова компания, откривам перфектно съответствие с очакванията си.
Смяташ ли, че динамиката в технологичния сектор в България се доближава до тази в Щатите и по-специално Ню Йорк, където си живял?
Смятам, че в никакъв случай не се различава, освен в големината на компаниите. С появата на пандемията COVID-19 в световен мащаб, се откриха възможности за дистанционна работа и по-лесно търсене на работа за америакнски компании. Също така, част от американските компании отвориха офиси в България, което допринася за обмяната на опит. Лично за мен, начинът на работа изглежда подобен, освен че в САЩ има по-голям избор на работни места и избор върху какво да се фокусираш.
Какви качества е важно да притежават кандидатите, освен технологичните умения, за да се представят успешно?
За успешно представяне като кандидат, освен технологични умения, от голямо значение за мен са и така наречените „меки умения“ (soft skills). Може да звучи вече тривиално, но за нас е важно да можем да комуникираме с бъдещия ни колега/колежка не само на техническо ниво. Важно е кандидатът да проявява високо ниво на емоционална интелигентност и комуникационно умение. Да бъде готов/а да намира време да помага и да работи в екипност. Това показва ангажираност. Способността да изслушва и да приема градивна критика отново е качество, за което следим по време на интервюто. Това показва гъвкавост и готовност за учене от опита, както и желание за постоянно усъвършенстване. В обобщение, кандидатите, които притежават не само технически, но и социални комуникативни умения , са по-склонни да се интегрират успешно в работната среда и да допринасят за постигането на общи цели на организацията.
Източник: dev.bg
Последвайте ни и в Телеграм