Паметно събитие ще отбележат казанлъчани пред 2021г. Преди век на 20 ноември тържествено е открита ЖП гара Казанлък от тогавашния Цар Борис III. Това бил първият участък от строящата се Подбалканска ЖП линия, която открива той.
Но как се е стигнало до построяването на линията Тулово – Казанлък?
През 1911г. започва проучването на клона Тулово – Казанлък, като от държавния бюджет по онова време са били отпуснати 300 000лв. Проучванията завършват в началото на 1912г., когато се внася за одобрение от Народното събрание специален закон за построяването на линията. Законът бил гласуван и приет през април същата година. Търгът за строителството на линията се провежда през юни, а през август е направена първа копка. Първият етап от строителството започнал и бил свързано с така нареченото „долно строене“ на жп линията, това включвало подравняване на трасето и изграждането на мостове. За този вид дейност са били използвани конски едноосни гальоти.
Работата е преустановена само месец след началото на проекта, а причината била мобилизацията на българската армия за предстоящата Балканска война (08.10.1912 г. – 30.05.1913г.)
След края на войната работата по долното строене на линията продължило и било завършено в края на септември 1914г. Били доставени траверси и баластра и се чакало единствено да пристигнат релсите и железните конструкции за мостовете от Германия. Поради обявената през същата година Първа световна война поръчката от Германия не била доставена. След влизането на България във войната, построяването на участъка Тулово – Казанлък бил отложен за по-благоприятни времена. Така след завършването на войната можело да се помисли за изграждането на линията.
Стигнало се до 1920г., когато на редовната си юлска сесия Общинският съвет в Казанлък взема решение да направи постъпки към правителството за довършването на линията. Така въпреки многото затруднения и преживялото две войни строителство най-накрая на 20 ноември 1921г. с големи тържества Цар Борис III обявява линията за открита.
Празничният влак, който пристигнал от Тулово бил целия отрупан с цветя и бил теглен от тендерен парен локомотив. Локомотивът бил специално доставен от фирмата „Шварцкопф“ – Берлин.
Цял Казанлък се стекъл на гарата при пускането й в експлоатация. От архивите на участници в това събитие разбираме, че гарата била украсена със знамена и цветя. Имало огромна арка, окичена с борови клонки и трибагреници, а портретите на Цар Борис III и царица Йоана гордо се извисявали от зданието на гарата, което допълнително засилвало колорита на събитието. Сред присъстващите бил и Старазагорският митрополит Павел. Първият началник на гарата бил Димитров (другите му две имена не са известни).
До откриването на линията на казанлъчани им се е налагало да пътуват с конски впряг до Тулово, за да могат да стигнат с влак до южна и северна България. Голяма била радостта на казанлъчани, особено на населението от западните села на околията, които нямали връзка с възловата гара Тулово.
Линията Тулово – Казанлък била дълга 15 км., а скоростта, с която са се движили влаковете била 35км./ч. Първото здание на гарата в Казанлък от 1921г. все още съществува и се намира западно от актуалното сграда в наши дни.
Информация: Диан Димов
Снимки: Музей на фотографията и съвременните визуални изкуства
fb. група: Старъ Казанлъкъ/Kazanluk/Казанлък, Google
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram