„Първата“ изложба на Дечко Узунов е подредена в двора на родната му къща в Казанлък, когато бъдещият художник е едва 6-годишен:
„Прочух се аз с мълвата, че рисувам кончета и човеци. И тогава на едно въже, така с щипки за пране, разбираш ли, окачих рисунките. Двор имахме един голям и там взеха да влизат да гледат изложбата“, свидетелства самият той.
Почти 120 години след тази му детска изява и 36 години след откриването на възстановената му родна къща, постоянната експозиция на художника бе обновена под надслов „Натрупвания“.
В края на 60-те години на ХХ век се ражда идеята за възстановяване на родната къща на академика .
През 1940-те години родната къща на художника, издигала се в Къренската махала, в близост до домовете на Иван Милев и Иван Пенков, рухва от напора на времето. За нея остава само споменът, към който Дечко Узунов се завръща през 70-те години на миналия век, за да го увековечи в платното си „Спомен за родната къща“. Когато се ражда идеята за издигането на къщата наново, Дечко Узунов създава редица скици набързо с вътрешното й разпределение, използвани за проекта.
По повод родното място художникът изповядва през 1984 г.:
„Казанлък беше тогава културен център за много неща. Имаше много художници… Детските години, това за мен е Казанлък. Това е нашият дом с кълдъръма и чемширите“.
На снимката: „Спомен за родната къща“, Дечко Узунов, 1970-те, маслени бои върху платно, 100 х 73 см, откупена от автора през 1979 г.
„Натрупвания“ е новата постоянна експозиция, изградена изцяло от творби, част от тях от колекцията на ХГ – Казанлък. При подготовката на съпътстващите ги информационни материали са използвани множество източници.
„Всяка една от тези четири стаички си има своя тема и сме се опитали да поберем максимално информация, не само картините, които не са най-представителната част от творчеството на Дечко Узунов и можем да кажем, че доста несправедливо е разпределено наследството му. Огромната част от него – около 15 000 единици, се съхраняват в дома му музей в София, в ателието му, където е посрещал стотиците си приятели и където е издъхнал“, посочи директорът на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров.
Изкуствоведът коментира още по време на откриването на новата постоянна експозиция на Къща музей „Дечко Узунов“, която е филиал на ХГ – Казанлък:
„Факт е, че Художествената галерия в Казанлък притежава най-ярките творби на Дечко Узунов – „Мома“ или „Невеста“, среща се в различни заглавия в изложби, които самият академик е подреждал. Една творба от 1925 г., което е и голямото бляскаво явяване на Дечко Узунов в художествения живот на страната като част от „Родно изкуство“. Това е и първата творба, която тогава музеят в Казанлък с художествена сбирка откупува от Дечко Узунов и тогава в един и същ ден в града пристигат той и Иван Милев. Милев завещава своята „Ахинора“ като дарение, а Ученолюбива дружина „Искра“ отделя специално 5 000 лева, за да откупи „Мома“ от Дечко Узунов. По-късно като дарение в Художествената галерия ще попадне и другата изключително ярка творба, изобщо в историята на българското изкуство, „Българска мадона“ – една картина, която и Кирил Кръстев и Сирак, Скитник, и други, макар и критикуващи я в композиционно отношение и като колорит, са единодушни, а това става ясно и от дистанцията на времето, че това е една от най-ярките картини в родното изкуство от 30-те години на ХХ век“.
На снимките: „Мома“ и „Българска мадона“
„Тази експозиция настоява и преди всичко говори за най-важните акции при попълването на една колекция, на един музей. Или по-скоро разказ за натрупванията в колекцията на Дечко Узунов“, поясни д-р Петров, откривайки „Натрупвания“ на 28 март.
На снимката: Д-р Пламен Петров открива „Натрупвания“
След 1987 г., когато съпругата на Дечко Узунов – Олга, прави дарение от 93 негови творби на Художествена галерия – Казанлък, повече не е постъпвало негово произведение.
„Това се дължи на огромните проблеми в законодателните рамки и финансирането на музейните институции въобще“, уточни д-р Пламен Петров.
За съжаление, към момента почти нищо не е известно за третата съпруга на академика – Олга Узунова. Спътницата на Дечко Узунов, която обгрижва ателието му, него самия на преклонна възраст, бидейки лекарка по образование, и изпълнила волята му да сформира негов музей в столицата и да дари на родния му град 93 негови творби, остава почти анонимна. Д-р Петров, обаче, е в процес на издирване на нейни близки, чиито спомени и, евентуално, документи биха хвърлили светлина върху личния й живот.
На снимката: Дечко Узунов и съпругата му Олга разглеждат възстановената, макар и на друго място родната къща на художника, 1985 г. Автор: неустановен, НСФ при ХГ – Казанлък
Използваме бисквитки, за да гарантираме, че Ви предоставяме най-доброто изживяване на нашия уебсайт. Ако продължите да използвате този сайт, ще приемем, че сте съгласни.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkПолитика на поверителност