Д-р Головина „тествала“ Съединението със Захарий Стоянов на Бузлуджа

Ds olil

Два месеца преди Пловдив възгласът „Да живее Съединението!“ проехтява на Бузлуджа. Групи хора отвсякъде минават през Казанлък към върха със знамена с лъв, тъпчещ полумесец, с надпис „Свобода или смърт”. Тези знамена били подражание на онова, което княз Александър подарил на опълченците

Първата българка – дипломирана лекарка с докторат – Анастасия Николова – Головина, остава несаслужено непопулярна, макар приносът й за Съединението да е сериозен. Историята дължи на тази жена много, тъй като освен медик, учен, новатор, общественик и дарител, тя   развива активна журналистическа дейност за постигането на съединяването на Княжество България с Източна Румелия.

Лекарката участва в събор на Бузлуджа на 17 юли 1885 г. по повод годишнината от смъртта на Хаджи Димитър, когато е направен своеобразен тест на подготовката за обявяване на Съединението. Това също е малко известен факт.

Д-р Головина е родена в семейство на българи-преселници от Калофер в Болград, а по-късно в Кишинев. Първоначално образование получила в известния пансион на Ридо в Кишинев. Следвала медицина в Цюрих, завършила в Париж, където специализирала при големия психиатър Шарко.

След Освобождението през 1879 г. д-р Анастасия Николова се завърнала в освободена България. Била назначена за лекарка в Търново. Тук се омъжила за Александър Головин, русин по произход, участник в Руско-турската война (1877—1878), който след Освобождението работи като директор на бюрото за кореспонденция в Политическия кабинет на княз Александър Батенберг, а по-късно е един от неговите частни секретари. Поради служебното си положение Головин има достъп до двореца и до важни секретни материали.

Удивителното е, че в късо време мъжете край д-р Головина – политици, държавници, интелектуалци – съзират и признават очевидното: нейната политическа зрелост, будната й обществена съвест, таланта й да общува с всякакви хора, да пише бързо, точно и интелигентно, да превежда от няколко езика… И я впримчват в работа, която е далеч от медицината – през 1882-1883 г. тя е помощник-секретар на Бюрото за кореспонденция при Политическия кабинет на княз Александър І, а след закриването му работи в канцеларията на държавния глава.

Александър Головин заедно с жена си д-р Головина сътрудничи на руския вестник „Голос” (1863—1884) и на други европейски вестници, а нейният вестник „Работа” (30 авг. — 23 дек. 1882 г.) има за задача да пропагандира политиката на княз Александър в чужбина и да подготвя акта на Съединението. Лекарката е автор на близо 600 статии. Жена – политически наблюдател и коментатор за времето си било нечувано.

По нареждане на княза през 1885 д-р Головина пребивавала в Пловдив, откъдето докладвала за настроенията в Южна България. За това свидетелства в „Спомени от Съединението“ съпругът й:

17 юлий беше годишнината на смъртта на българския герой за освобождението Хаджи Димитър, който падна в борба с турците на Бузлуджа, в Балканите над Казанлък и Шипка. Името на този балкански сокол е било почитано от народа още във времето на турското робство. Румелийските революционери поискаха да се възползуват от този ден, за да видят доколко народът е приготвен към осъществление идеята за съединението“ – разказва Головин.

По-нататък той обяснява, че в различни градове са изпратени покани да се пратят делегации за сбора на Бузлуджа.

От Пловдив отиде Захария Стоянов и Чардафон, с голяма компания, към която се присъедини софийският гост Димитър Ризов и севлиевският адвокат П. Пешев. Твърде многобройни депутации пристигнаха от Чирпан, Сливен, Татар-Пазарджик, Стара Загора, Казанлък, Шипка, Габрово, Севлиево и т. и. Депутации влизаха в Казанлък със знамена, на които беше изобразен лев, тъпчащ полумесяц, а около него надпис „Свобода или смърт”. Тези знамена бяха подражание на онова знаме, което княз Александър подари на опълченците. Патриотически революционни песни оглушаваха града. Като се доближаваха до кафенето, в което сидяха Захарий Стоянов, Чардафон и др., депутатите викаха: „Да живее съединението! Долу пашата!”.

Ние с жена ми също отидохме на Бузлуджа, за да видим със своите очи настроението на населението и онова което видяхме, премина нашите очаквания“ – споделя Головин.

Той продължава разказа си как пристигналите гости вечерта са се събрали в с. Енина, а на сутринта са се качили рано на върха в Балкана, където се разположили под сянката на старите дървета.

Тази въодушевена и наелектризирана тълпа имаше твърде живописен изглед. Депутациите тържествено се доближаваха до гроба на народния герой Хаджи Димитър и с пеяние неговата песен „Жив е той, жив е — там на Балкана, потънал в кърви, лежи и пъшка . . .” преклоняваха пред гроба му знамена с черни шарфове.

След тази церемония посетителите се разделиха на няколко групи, за да се приготвят за обяд, а онез които правиха политика на тези балкански върхове, събраха се в едно уединено кьоше, гдето се произнасяха горещи речи в полза на съединението, даваха се клетви за вярност на това дело и прочее“ – с вълнение си припомня този момент Головин.

Източнорумелийското правителство, разтревожено от събранието на Бузлуджа, изпраща към върха една рота войници, на които са раздадени бойни патрони. Праща и  шпиони от Пловдив. Само че те така и не установяват „политика” на Бузлуджа.

Едните, както и другите, се разположиха около казаните, в които се вареше храна за гостите, гдето беше духовенството и жените, между които и майката на падналия герой Хаджи Димитър. Там се събраха и много мъже, които не приемаха участие в манифестациите. Скоро всичките се съединиха около тези казани и се започна народна веселба.

Войниците също са биле поканени да приемат участие в угощението и веселбата. Виното се лееше като река, скоро и войниците викаха „ура”, „да живее съединението” – свидетелства членът на Княжеската канцелария.

В заключение обаче той обобщава, че и бузлуджанските демонстрации не са отворили очите на румелийското правителство, което „беше деморализирано и се грижеше изключително за лично обогатявание”.

След Съединението и абдикацията на княза (1886 г.) семейство Головини напуска България. Кратък престой в Цюрих и отново се връщат. Д-р Анастасия Головина се заема с любимата медицина – тя е лекар в Пловдив, във Варна, в Ловеч и отново във Варна, където ще уседне до края.

Семейството няма деца и взима решение да осинови сираче от Калофер, градът, откъдето са корените на д-р Головина. Спират се на момчето Георги Кланков, чиито родители са загинали при наводнение от придошлата река Тунджа. Кръщават го Юрий.

Д-р Головина участва като доброволка и в Сръбско-българската, и в Балканската, и в Първата световна война, след което събира и публикува впечатленията и предложенията си за общохигиенни мерки при инфекциозни болести и епидемии по време на войни.

Малцина знаят, че тя не е просто първият наш професионален психиатър и основоположник на психиатрията в България, но и лекар с много новаторски идеи, прозрения и нововъведения в други посоки, които са известни само на специалистите. Например въвеждането на аутопсията като задължителна практика за уточняване причините на смъртта, както и практиката болните да бъдат извеждани на разходка, да се къпят и да плуват в морето, да правят слънчеви бани.

От 1889 до 1893 г. д-р Головина оглавява психиатрично отделение във Варна. Мъжът й умира в 1904 г. и тя до края на живота си (1933 г.) се отдава докрай на работата си и на своите идеи за благотворителност и милосърдие. Пенсионира се и се втурва да работи повече от всеки друг път. Нейни колеги от онова време пишат в спомените си, че били поразени от скромния й дом, от спалнята й – „имаше вид на войнишко легло”. Днес някои историци може и да знаят, че именно

Анастасия Головина полага основите на курортологията и физиотерапията

у нас, но колцина се досещат каква отчайващо трудна борба и открита война е това с догмите в мисленето, със страха, с недоверието, със завистта на колегите й мъже, които не желаят да признаят за сериозни „женските й приумици”.

Д-р Головина учредява БЧК във Варна. Създава плаж за бедните, за болните деца – с оглед на идеята си, че слънцето и морската вода са безплатни и мощни лечители. Събира и публикува своите наблюдения върху болести като идиотия, мания за величие, социална деменция, хореята на Хънтингтон (която се дължи на дефектен ген)… Създава дружество за борба с туберкулозата, учредява Съюз за защита на децата.

Публикациите на д-р Головина (повече от 130, публикувани в 20 периодични издания, между които има немско, руско и американско) за хидротерапията не са случаен факт в нейното творчество. В своята лекарска практика тя активно внедрява природолечението и хидротерапията още в края на ХІХ век, в условията на преобладаващо недоверие към тази тема в повечето европейски страни. По това време у нас дори на битовото съприкосновение с водата се гледа като на недотам желателно, защото от къпането се… настива. Не става и дума още ни за плажове, ни за плувни клубове и състезания, ни за лечебни вани и водни масажи… Още през 1897 г. обаче д-р Анастасия Головина публикува в сп. „Медицински сборник” статията „Ползване на хидротерапията. Морски и речни бани, разтривания и пр.”. От непубликувани спомени в Музея по история на медицината във Варна става ясно, че молдовската българка има личен опит в тази „новотия”. Тя е била едно от 16-те деца в семейството и единствена остава жива благодарение на всекидневни процедури с вода, които практикува от 11-годишна.

Д-р Головина има стойностен принос в световен план към идеята за лечебната сила на природата, твърдят днес медиците, но все още никой не се е заел с това проучване. За своите научни публикации българската лекарка навярно е сверила опит и познания с книгата на английския лекар Ричард Ръсел в нейните две издания (1750 и 1753): „Трактат върху използването на морска вода при болести на жлезите”, както и с тази на колегата му Джон Флойър „История на баните със студена вода” (1701-1702), което означава, че е ползвала чуждоезична литература и съумявала да бъде винаги в крачка с първите.

Още приживе, през 1927 г., д-р Анастасия Головина подарява единствения си имот – къщата си, на Дружеството за защита на децата и е щастлива да види, че там се организират детски консултации и курсове за здравно ограмотяване на момичета и млади майки. Семейният архив, съдържащ ценни писма с княз Александър І и други политически лица, завещава на Националната библиотека, а собствената си медицинска литература – на Градската библиотека на Варна, подарява една немалка сума за мъжката гимназия, а друга изпраща в родното село на съпруга си. Според устните разкази на нейни съвременници много съжалявала, че синът й си избрал друго професионално поприще, но след като завършил инженерство в Германия, тя, със свойствената си инициативност и властност, му намерила съпруга лекарка – д-р Недялка Кюстендилска. За да не си отиде току-така името й от света и от любимата медицина.

Д-р Анастасия Головина умира на 5.III.1933 г. Многобройните й трудове и преводи и до днес представляват исторически интерес за медицинската наука.

По материали от интернет и личен архив

Последвайте ни и в Телеграм