За безопасни пътища

Ds olil

Свои предложения за подобряване движението по улиците в Казанлък могат да изпращат жителите на региона. В рамките на кампанията на медийна група „Вис виталис“ „Спри! Преминава дете!“ вашите предложения ще бъдат събирани и обобщени, като представителите на различни институции Община, Полиция, КАТ, заявиха, че ще се съобразят с тях в идеята да направим безопасно движението по пътищата, както за пешеходци, така и за водачите на МПС. Сигурни сме, че тъкмо жителите на региона имат вярна оценка за случващото се около нас и за това, как да осигурим сигурност за всички. Предложенията си може да изпращате на редакционния ни мейл: presstvkazanlak@gmail.com.
14191724_1265116720174528_1417682485_o В редакцията пристигна писмо от д-р., д-р.н. Х.Христов:

Уважаема госпожо Стоянова,

Обръщам се към Вас по повод обявената инициaтива „Да обединим усилия за по-голяма безопасност на пътя“. Живея на бул. Освобождение. Моите преложения визират участъка от началото на бул. Освобождение ( кръговото кръстовище с паметника на ген. Скобелев, по известно като “малкото площадче” ) до кръговото кръстовище на пресечката на улиците Генерал Драгомиров и Капрони с бул. Освобождение (по известно като  “Фитковото колело”).

Никъде не е прието пешеходните пътеки да се намират в максимална близост до самото кръгово движение, особено ако е предвидено, както в нашия случай, една активна лента за движение. Така се понижава пропускателната възможност на този тип организация на движението, което е нон- сенс, защото кръговите кръстовища се проектират с цел повишена пропускливост. В повечето случаи в Европа пешеходнит епътеи се изтеглят на  разстояние, за да се улени изтеглянето на автомобилния поток. Няма кръгово движение, през което да преминава път с предимство ( малкото площадче ). Това е причина за безброй конфликтни ситуации, които са провокирани от чужденци, които в недоумение разбират, че не движещият се в кръговото движение е с предимство, а някой друг. Не приемам за довод твърдението, че след като не е обозначено като кръгово, то то не е . В България е практика или да се спестяват знаци, или да се претрупва със знаци.

  1. Диаметърът на кръговите кръстовища е пределно малък. Идеален единствено да се смущава спокойствието на живущите около тях от недобросъвестни водачи на МПС често монтирали зимни гуми през лятото с повишено налягане в тях, с цел понижено триене с асфалта и улеснено приплъзване ( ерго -дрифт ).
  2. Проектирането на кръгови движения с толкова минимално разстояние между тях също е недалновидно според експерти, с които съм обсъждал темата.
  3. Монтираните над 105 пътни знака в участък от 350 – 400 метра  не подпомагат движението, а го затрудняват.  Някои си противоречат, следователно самоизключват, други важат само 1-2 метра, трети указват действия, които при спазването на съседния пътен знак, монтиран на стълба, не биха били изпълними:
  • В началото на колоездачната алея от юг към север ( бул Освобождение №17 ) има поставени два знака и указателна табела под тях. Най-отгоре е знак В1, под него е знак Г14, а под него табела: „не важи за ППС – велосипедисти”, която е с букви с неправилен цвят, a така монтирана се касае за знак Г14, като го обезсмисля. Освен това, ако се изключат ППС, то тогава съществува знак В3, който е за всички останали превозни средства. Защо е сложен неподходящ  знак, направен е последващ неуспешен опит да се изключат от действието му определени участници в движението, а не е монтиран директно адекватен пътен знак?
  • От север на юг от същата страна на булеварда на пресечката на ул.Петър Берон с булевард Освобождение има монтиран пътен знак В2. Този знак не позволява и движението на велосипеди, следователно обесмисля колоездачната алея. Освен това противоречи на знак В1.
  • На номер 19 на булеварда се намира Държавно Горско Стопанство. То няма обособен паркинг нито за служители, нито за гости, а служебните и личните автомобили на работещите в администрацитя са паркирани по колоездачната алея и съседните улици, като правят невъзможно както придвижването и паркирането на МПС на собствениците на имоти около сградата на учереждението, така и на тези на посетителите му. Има норми, които определят броят на необходимите парко места. При проектирането или реконструкцията, или модернизацията на булеварда това не е направено и сега е предпоставка за ПТП.
  • При скорошния ремонт на булеварда се направи изменение на широчината на велосипедните алеи от източна страна. Въпреки изменението, ако МПС е паркирано на алеята от източна страна на булеварда, друго не може да мине покрай него и следователно алеята е запушена.
  • Някои от знаците монтирани на тротоара не са на изискуемия минимум от 2,25 метра над нивото му и нямат 5 см помежду си.
  • Знаците на колоездачната алея от страна на нечетните номера на булеварда са разположени само от юг на север. В обратна посока няма никакви с изключение на този монтиран на пресечката на ул.Петър Берон и бул. Освобождение. Положените на асфалта знаци не могат да съществуват самостоятелно, а задължително и с вертикална сигнализация. От това следва, че всеки движещ се в обратна посока ( от север на юг ) и по източната велоалея, не се движи по велосипедна алея и може да спира и паркира МПС, и т.н. Отделно широчината на колоездачната алея не е съобразена с изискванията описани в Наредба № 2 от 29 юни 2004 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии чл.118, ал.2, т. 1 и 2.
  • Същият проблем, но с огледално действие е наличен и от страна на четните номера. Знаци от юг на север липсват.
  • От север на юг от страна на четните номера на булеварда знаците указващи, че има колоездачна алея се намират на не повече от 2 метра преди кръстовищата. Според ЗДвП и Правилника към него в населените места знаците важат до следващото кръстовище, следователно 2 метра.
  • Знаците Б2 монтирани на пресечките с булеварда не са видни почти никъде;
  • Няма знаци, които да определят, движещите се по алеята велосипедисти част от булеварда ли са или се намират на отделен път. По този начин завиващите и съответно пресичащи велосипедната алея не могат да определят дали са с предимство или не;
  • На „Фитковото колело” знакът Б2 на алеята от страна на нечетните номера, отнасящ се за велосипедисти, е монтиран вътре в кръстовището и подвежда водачите на МПС;
  • На пътното платно по целия булевард има монтирани знаци с последователност Б,Г и А отгоре надолу. Според Правилника за прилагане на закона за движение по пътищата тази подредба е неправилна ( грешна ). Знаците трябва да са подредени както следва: Най-отгоре Б 3, след това А 20 и най-отдолу Г 4 или Г 5 съответно. Съдебната практика постулира, че ако заради грешно монтирани пътни знаци настъпи ПТП, виновен е този монтирал сигнализацията – в случая ще бъде Община Казанлък.
  • На пресечката на булеварда с улица Опълченска от север на юг е забранен десния завой, а от юг на север левия. Неразбираемо изискване за мислещите жители и гости на града.

Новият музей на Розата е нещо изключително позитивно за града ни, но липсата на паркинг за автобуси е в пъти по –негативно. В натоварени дни се случва едновременно поне три автобуса да са спрели на булеварда в активната зона за движение, защото не могат да влязат в пресечката. Това е така заради ниските дървета, острия завой, липсата на място за паркиране, трудния начин за изтегляне и т.н. Така те престояват по половин до три четвърти час, в който се създават достатъчно на брой конфликтни ситуации. Те дават основание да се предизвика дискусия, кой създаде музей без паркинг за основния вид МПС, които го посещават. Дори автобус да влезе по улица Войнишка със спирането си той блокира целия паркинг за леки автомобили и пак няма място за паркиране за останалите гости. Да оставим настрана факта, че всички собственици на леки коли по цитираната улица използват паркинга за местодомуване на автомобилите си и рядко има повече от 3-4 свободни места.

Монтираните знаци Б3 вътре в кръговите движения не са с добра ориентация на лицата и силно подвеждат водачите,а и според Закона не са необходими. Няма знаци указващи наличието на спирка за обществен транспорт на булевард Освобождение № 9 както от източна, така и от западна страна и разширенията се използват за паркинг. Знакът Д17,  указващ пешеходната пътека до Розариума, близо до адрес бул.Освобождение 15 е монтиран след пешеходната пътека и е обърнат към тротоара и идващите от юг пешеходци. Пред входа на бившата корпинена фабрика има знак, че предстои кръстовище, регулирано чрез светофарна уредба, а такава няма от 20 години.  Твърде често е монтиран пътен знак В 27, който касае МПС. Такива не могат да преминават и да се движат по алеите, защото знак Г14 им забранява. Защо тогава е монтиран? А собствениците на имоти, които използват  МПС и единственият им достъп е през велосипедната алея, трябва всеки път да нарушават закона, за да преминат. Може да се продължи този списък, но това няма да реши проблемите, възникнали от липсата на осмисляне на знаковото стопанство и неговата употреба. В обобщение: Знаците по булевард Освобождение са изключително сериозна предпоставка за ПТП и като такава трябва да се преосмислят, пренаредят, голяма част премахнат и подредят според изискванията на закона.

Вместо финал риторичен въпрос:  Община Казанлък ще направи ли необходимите стъпки, така щото международния път Е 85 да не преминава през центъра на Казанлък? Това е факт според всички актуални справочници за международно номерираните пътища в Еропа. Всяко ППС, което е снабдено с някаква навигация се води от нея през центъра на града в посоките  Русе или Свиленград . За тежкотоварни автомобили има ограничение, което съм свидетел, че не се спазва. През лятото целият автомобилен поток от северната ни съседка към турското средиземноморско крайбрежие преминава през булевард Освобождение, ул. Шипченска епопея и  бул. Александър Батенберг.

 

С уважение и надежда за адекватни действия  и бързи промени:

Д-р., д-р. н. Христо Христов

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram