„Да следи всички сайтове“. ВМРО предлага държавен контрол над интернет

https://www.svobodnaevropa.bg

Покрай извънредните мерки срещу разпространението на коронавируса в България управляващите приеха в петък поправка в Наказателния кодекс (НК), предвиждаща до 3 години затвор и до 10 000 лв. глоба за невярна информация за зараза. Преди ден обаче премиерът Бойко Борисов декларира, че правителството ще се откаже от тази идея, след като президентът Румен Радев наложи вето върху част от Закона за извънредното положение.

Означава ли това, че управляващите действително ще загърбят амбицията си да разработят законодателство, криминализиращо фалшивите новини, каквото в ГЕРБ коментираха още през лятото?

Отговорът на този въпрос е свързан и със съдбата на проект за промени в Закона за радиото и телевизията, внесен от депутати от ВМРО на 19 март, докато парламентът беше зает с обсъждането на конкретните текстове в Закона за извънредното положение.

Предложенията на Искрен Веселинов, Александър Сиди и двама техни колеги обаче нямат общо с мерките срещу епидемията от COVID-19 и ако бъдат приети, те ще продължат да действат и след овладяването на заразата.

Какво предвижда законопроектът?

„Да оповестява интернет страници, чрез които се разпространява дезинформация“

Идеята на коалиционните партньори на ГЕРБ е Съветът за електронни медии (СЕМ) да получи допълнителни правомощия „да оповестява интернет страници, чрез които се разпространява дезинформация“ и да разпорежда свалянето на неверни публикации. Ако това не бъде изпълнено, СЕМ ще може да подава искане до председателя на Софийския районен съд (СРС) за блокиране на достъпа до съответните сайтове в рамките на 72 часа.

Наред с тази процедура, в която обаче липсва точно и ясно описание на понятието „дезинформация“, от ВМРО предлагат медийният регулатор да извършва специална регистрация на „доставчици на медийни услуги, които имат намерение да ги предоставят в интернет средата“.

Председателят на СЕМ София Владимирова
Председателят на СЕМ София Владимирова

В допълнение с преходните и зключителните разпоредби в този законопроект се правят промени и в НК. Те са почти идентични с тези, за които Борисов вече заяви, че управляващите ще отхвърлят заради президентското вето.

Депутатите от ВМРО предлагат до три години затвор за всеки, „който чрез слово, печат или други средства за масова информация, чрез електронни информационни системи или по друг начин, подава или разпространява невярна информация, невярно повикване или заблуждаващи знаци за помощ, злополука или тревога“.

„Сериозен законодателен пропуск“

„Към днешна дата сайтовете и онлайн платформите не подлежат на никакъв мониторинг и контрол от страна на държавата. Това е сериозен законодателен пропуск, който именно днес излиза наяве с пълна сила“, пишат в мотивите си вносителите на поправката в Закона за радиото и телевизията.

Според тях „балансът между свободата на словото и контролът на съдържанието му“ в момента е тема на дискусия на европейско и световно ниво, но „никой досега не е постигнал нужния баланс“.“Нормативна база, която да защити гражданите, държавата и юридическите лица от шарлатаните и мародерите в интернет“

„И ние не смятаме, че сме първенците в областта, но поне предлагаме мерки, които да дадат основата на една нормативна база, която да защити гражданите, държавата и юридическите лица от шарлатаните и мародерите в интернет средата“, аргументират се Веселинов, Сиди и колегите им.

Като примери те посочват „фалшивите новини за заразена вода, за конспиративните теории около държавната намеса при чумата по добитъка и връзката ѝ с тайнственото заселване на мигранти, докарани с военни самолети“.

„А колко хора пострадаха в личен план и колко фирми понесоха имиджови и от там финансови щети заради неверни публикации без да имат каквато и да било възможност да се защитят“, питат вносителите, създавайки впечатление, че предложенията им са насочени не само срещу дезинформацията, а и срещу клеветата, която и в момента се преследва от закона.

АЕЖ: Промените са противоконституционни

Според Асоциацията на европейските журналисти в България (АЕЖ) законопроектът на ВМРО е „напълно противоконституционен“, тъй като основният закон забранява цензурата и предвижда конкретни основания за спиране на медия. Те обаче са свързани с „опазването на конституционно установения ред, призив към извършване на престъпление или насилие над личността и накърняване на добрите нрави“.“Правомощието на държавен орган да определя кое е истина и кое не, по същество е недопустимо и представлява цензура“

„Въвеждането на правомощието на държавен орган да определя кое е истина и кое не, по същество е недопустимо и представлява цензура. Независимо от извънредното положение, конституцията и основните принципи на правото и демокрацията следва да бъдат спазвани и зачитани, защото рискуваме много бързо и лесно да се превърнем в антиутопия, в която гражданите и медиите са контролирани от Министерство на истината“, заявиха още от АЕЖ в своя позиция по повод идеите на ВМРО.

„Изключително опасно“

Според специалиста по медийно право в журналистическата организация Симона Велева дори в условията на извънредно положение държавните власти не бива да накърняват същността на правата, които временно са ограничени. Още по-малко на такива, които нямат общо с непосредственото овладяване на кризата, в случая – епидемията от коронавирус.

Симона Велева
Симона Велева

„Внесеният законопроект не засяга извънредното положение, а единствено го използва като повод да бъдат прокарани обективно противоконституционни и тиранични мерки, уж като се прави опит да бъде криминализирана и ограничена дезинформацията. Това обаче е изключително опасно. Защото е дадено толкова фриволно понятие за дезинформация, че практически всяка невярна информация, която се отнася за когото и да било, ще бъде третирана по този начин. Така се бъркат основни понятия и дезинформацията почти се припокрива с клеветата, а те не са едно и също”, коментира Велева пред Свободна Европа.

По думите ѝ в текстовете, предложени от ВМРО, липсва дефиницията на ЕК за дезинформация – доказуемо невярна информация, която се разпространява с цел да се извлече икономическа изгода или съзнателно да се заблуди обществото.“Не бива да взимат връх лични тиранични амбиции, прикрити под привидната грижа за здравето на хората“

„Законопроектът също така пренебрегва факта, че доставчиците на медийни услуги и сега подлежат на лицензия, така че е напълно безсмислено отделно да искат да оперират със сайт, който да им бъде разрешен от СЕМ. На СЕМ се вменяват прекомерно много правомощия, включително да следи непрестанно всички сайтове, което освен, че е почти невъзможно, е и опасно”, добави Симона Велева, обобщвайки, че в настоящия кризисен момент „не бива да взимат връх лични тиранични амбиции, прикрити под привидната грижа за здравето на хората“.

„Граничи с абсолютен произвол“

Издателят и главен редактор на сайта „Медиапул“ Стояна Георгиева споделя аргументите на АЕЖ. Според нея управляващите използват ситуацията с коронавируса, за да „подхранват свои стари идеи за потъпкване на свободата на медиите“.

„Вероятно сега предполагат, че в цялата паника около епидемията хората няма да са толкова чувствителни, няма да обърнат внимание и ще приемат с доверие всяка ограничителна мярка. Това, което се предлага от ВМРО, обаче граничи с абсолютен произвол, защото формулировката за дезинформация изглежда много обща и предоставя широки възможности за репресивни действия“, заяви Георгиева пред Свободна Европа.

Главният редактор на "Медиапул" Стояна Георгиева
Главният редактор на „Медиапул“ Стояна Георгиева

Тя е убедена, че СЕМ не би имал физическа възможност да следи в реално време всички сайтове, социални мрежи и блогове, за да оповестява тези, които разпространяват фалшиви новини. И вместо това би работил по сигнали, за които не е трудно да се предположи, че ще бъдат основно срещу „медии, които са неудобни за управляващите“.“Самите политици нерядко изпадат в ситуация да продуцират подвеждаща, невярна или откровено лъжлива информация“

„Не казвам, че дезинформацията, манипулациите и фалшивите новини не са опасни, напротив – те пълзят навсякъде, но не това не са адекватни мерки, чрез които биха били предотвратени. Да не говорим, че дори самите политици нерядко изпадат в ситуация да продуцират подвеждаща, невярна или откровено лъжлива информация. Включително и в национален ефир. Мисля, че ако засегнатите институции реагират на драстичните случаи на дезинформация и аргументирано и ясно я опровергават, в някакъв момент по-голямата част от обществото ще започне да се ориентира за какво става дума.“

Народното събрание все още не е разгледало законопроекта на ВМРО заради работата по Закона за извънредното положение. Очаква се депутатите да се заемат с идеите на Искрен Веселинов, Александър Сиди и колегите им, след като прегласуват върнатите от президента Румен Радев текстове.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram