Царската теснолинейка „циркулирала“ из казанлъшкия „Арсенал“

Така наречената Царска теснолинейка (междурелсие 600 мм) е построена в началото на XX век между царското имение „Врана“ и гара Казичене и е служила като снабдителна линия (за превоз на въглища и дърва за огрев, строителни материали и др.).

Следи от нея имаше до към 1960 г. зад т.н. Царска спирка (гара) до входните стрелки (страна София) на гара Казичене.
На показаните тук снимки, направени вероятно през 1911-1912 г., се вижда, че локомотивът се обслужва от князете Борис и Кирил. По това време Борис вече е положил изпит за машинист в БДЖ (на 10.09.1910 г.- почти 17-годишен, с локомотив номер 324, по линията Каспичан – Варна – има снимка).
Локомотивът на снимката (видно от фабричната табела) е произведен във фабриката A.BORSIG – Берлин, с фабричен номер 5912 от 1906 г. Тази машина през 1916 г. (както редица други такива на частни фабрики и предприятия) е предадена на УЖПС и участва в голямото строителство на военни снабдителни теснолинейки през Първата световна война. След войната (през 1920 г.), заедно с всички останали на наша територия теснолинейки и подвижен състав, е предадена на БДЖ където получава експлоатационен номер 202 и участва в редица ж п и пристанищни строежи.
От 1938 г. е предадена на Военната фабрика в Казанлък и работи по теснолинейката между фабриката и гара Казанлък.

След закриването на тази теснолинейка остава в бездействие.
От 1965 г., вече с много липси (липсва задната стена на кабината, коминът е заменен с водосточна тръба, няма ги лубрикаторите на парната машина, арматура, различни тръби и др.), е изложена като експонат в двора на Локомотивно депо Стара Загора. 

Таню Танев

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram