Мозъкът зад оръжието за психологически войни, донесло победа на Тръмп и Брекзит

Представете си Никсън на стероиди – така 28-годишният IT гений описва последствията от инструмента си за манипулиране на обществото

„Аз измислих оръжието за психологически войни на съветника на Тръмп Стив Банън.“

Това изречение може да се окаже ключ към най-колосалната афера със злоупотреба на лични данни в историята на човечеството.

Повлиял ли е 28-годишен IT гений на хода на историята, разработвайки инструмент за анализ на лични данни, за който се подозира, че е изиграл ключова роля в случването на две смятани от мнозина за абсурдни събития – вотът „за“ Брекзит и избирането на Тръмп за президент на САЩ?

Над година няколко големи западни медии, сред които британските издания „Гардиан“ и „Обзървър“, отделят голям ресурс, за да разследват компанията „Кеймбридж Аналитика“. Името ѝ доскоро бе почти неизвестно, но ако съмненията бъдат доказани, тя ще стане синоним на най-голямата известна злоупотреба с лични данни. Футуристичните сценарии за масово управление на самоличности и повлияване на ключови процеси може би вече не са в бъдещето, а са се случили – поне така смятат разследващите, според които благодарение на управлението на данните на около 50 милиона потребители на фейсбук компанията „Кеймбридж аналитика“ е успява да повлияе двете от най-важни събития за 2016-а – вотът за излизане на Великобритания от ЕС и влизането на Тръмп в Белия дом.

Кой и как помогна да се случи това, отговаря „Гардиан“ в разследването си. Вестникът разказва историята на 28-годишния Кристофър Уайли – специалист по анализ на данни, работил за „Кейбридж Аналитика“, която, от своя страна, е била наета да работи за щаба на Тръмп по време на кампанията му.

През 2014-а Кристофър Уайли е 24-годишен канадец, на когото му хрумва идея, довела до създаването на компанията. Тя се занимава с анализ на данни и се развива дотолкова, че според разследващите е била ключовият фактор по време на двата важни вота на Острова и зад Океана. Или както сам се изразява IT гуруто пред „Гардиан“: „Аз съм онзи канадски гей веган, който в крайна сметка изобрети психо оръжието на Стив Банън за промиване на мозъци.“

По това време, 2014-а, Уайли работи за новинарската мрежа на Стив Банън – Breitbart. Двамата убеждават милиардера Робърт Мърсър, който е донор на републиканците, да инвестира в създаването на Cambridge Analytica. Целта ѝ е да обработва големи масиви данни от социалните мрежи и да извършва с тях „информационни операции“, като по-късно да предостави услугите си за кампанията в САЩ. Мозъкът на компанията е Уайли, сега 28-годишен.

Когато Пентагонът е замесен

През 2017, вече напуснал компанията, с него се свързва журналист на „Гардиан“. Стив Банън вече е главен стратег на Тръмп. Разследващият репортер намира Кристофър Уайли в Канада. Той е уплашен, страда от чувство за вина. Дъщерната компания на „Кеймбридж Аналитика“ – SCL – вече е спечелила договори с няколко държавни учреждения и кандидатства за договор с пентагона. Уайли буквално е изпаднал в паника, пише Carole Cadwalladr. „Компанията създаде психологически профили на 230 милиона американци. И сега иска да работи с Пентагона? Говорим за Никсън на стероиди“, изказва страховете си Уайли.

Той показва на репортера файлове, сочещи, че същата кампания е отговорна за изтичането в Уикилийкс на мейлите на Хилари Клинтън, за които тя бе разследвана.

Аферата около „Кеймбридж Аналитика“ тепърва ще се разраства. Тя вече бе наречена „информационна война“, а междувременно Кристофър Уайли представя вътрешен поглед от събитията, довели до хакване на Фейсбук и превръщаенто му в театрална сцена за военни действия. Според анализатори резултатът е атака над демократичния процес в САЩ.

Докато прави докторантура по прогнозиране на модните тенденции, Уайли измисля план да събере информация за множество фейсбук потребители и да използва тези данни, за да създаде задълбочени психологически и политически профили на тези хора. После тези данни трябвало да бъдат позлвани за таргетиране на политическа реклама, персонализирана според профила.

„Разбихме Фейсбук“, обобщава Уайли.

Казва, че е правил това по нареждане на шефа си Стив Банън.

Попитан може ли да се каже, че на практика са хакнали най-голямата социална мрежа, той отговаря: „Смятах всичко това за напълно законно.“

Kъм момента от компанията на Зукърбърг отричат някой да разполага с толкова данни на техни потребители.

Уайли обаче показва документи, доказващи, че между юни и август 2014 г. са събрани данни за профилите на 50 милиона души във Фейсбук. Фрапиращ факт е, че разполага и с писмо от адвокат на Фейсбук, който посочва, че това е направено незаконно.

Междувременно „Кеймбридж Аналитика“ става обект на разследване от двете страни на Атлантика, а последствията са все още непредсказуеми.

Гений с дислексия и дефицит на вниманието

Кристофър Уайли е израснал в Британска Колумбия, а като тийнеджър бил диагностициран с дислексия и Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност. Напуска училище на 16 без никаква диплома. На 17 започва работа в офиса на лидера на канадската опозиция, а на 18 започва да усвоява тънкостите на анализа на личните данни от стратег, работил за Обама. На 19 вече е самоук програмист, а на 20 става студент по право в елитния London School of Economics. Започва да работи отново за канадската опозиционна партия и общува много с политици. Някои го описват като „най-интелигентното същество“, което са срещали.

Интересен тест във Фейсбук? Внимавайте!

Междувременно изследователи от университета Кейбридж започват работа по проект, изучаващ индивидуалността, давайки ѝ числови измерения.

Всеки ден милиони потребители се изкушават да попълнят някой интересен куиз или тест във фейсбук. Като например кой приятел би станал твоят идеален партньор, коя е идеалната държава за теб, как би изглеждал на корицата на модно списание и пр. Уловката е, че за да видите резултата, трябва да дадете достъп до данните си.

Точно така станало през 2007-ма, когато бил пуснат и тестът myPersonality за определяне на характера и потребителите се надпреварвали да го правят и споделят. 40% от тях се съгласили да дадат достъп на данните си, за да им разкажат колко са отворени, съвестни, екстровертни, сговорчиви и невротични. Перфектен начин за количествено измерване на психологически данни само срещу един Like във Фейсбук! Друг подобен тест – „Вие сте това, което харесвате“, показал например, че хората, които не харесват Израел, са фенове на обувките на NIKE и обичат KitKat.

Полу нашега, полу насериозно нарекли изследването „Операция KitKat“.

Силата на този тип събиране на информация бързо била осъзната от военните и от правителството.

Големият въпрос: КАК?

Как компанията на Банън и Уайли е набрала информацията от милиони профили? С помощта на учен от Кейбридж, Алекзандър Коугън, те пускат на пазара инструмента, разработен в университета. Коугън нямал скрупули за пазарната му употреба и успял да заобиколи съавторите на проекта. Пуснал два теста, в които хора се съгласяват срещу заплащане да участват в характерово проучване. В края на двата теста на приложението thisismydigitallife, участниците дават разрешение за достъп до фейсбук прифилите си. Така набират първите 320 000, които от своя страна неумишлено дават достъп до средно 160 профила, никой от които не подозира нищо.

За броени седмици „ожънатите“ откъм информация профили са милиони.

Легално ли е било това?

Коугън имал разрешение да набира информация по този път само с научноизследователска цел. Събирането ѝ с пазарна и друга цел не е било оторизирано, а според британските закони продажбата на лични данни на трети страни е престъпление, ако се прави без тяхното съгласие.

“Фейбук можеше да види какво се случва, казва Уайли. Техните security protocols (протоколи за сигурност) са се задействали по повод приложението на Коугън, когато то започнало да извлича огромен обем данни, но очевидно Коугън им е обяснил, че е за академична употреба. И те изглежда са си казали „ОК“.

Така набраните данни стават основа за всичко, което ще се случи по-нататък. Резултатите са ясни, последствията предстоят.

offnews.bg

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram