Таксиметровите шофьори плашат с палатков лагер в центъра на столицата

Националният таксиметров синдикат има готовност за протестни действия във връзка със законовите промени, инкриминиращи незаконния превоз на пътници. Това съобщи пред БНР председателят на профсъюза Красимир Цветков. По думите му, този тип превози „много сериозно са притеснили пазара“ и до момента не може да бъдат спрени въпреки становищата на редица институции.

Недоволството на бранша е породено от подкрепеното от депутатите президентско вето върху промените в Наказателния кодекс, с които се инкриминира нерегламентираният превоз на пътници. В мотивите за подкрепеното от парламента вето Румен Радев посочва, че незаконният превоз се определя едновременно и като престъпление, и като административно нарушение, както и че не са уточнени критериите, по които нерегламентираният превоз се разграничава от т.нар. „споделено пътуване“.

Почти тихомълком парламентът прие скандална законова поправка, която обявява возенето на пътници без лиценз за престъпление, заслужаващо до 10 години затвор.

Миналата седмица депутатите изненадващо подкрепиха ветото на държавния глава, въпреки че то беше отхвърлено от транспортната комисия. В пленарната зала обаче ветото беше подкрепено с мотива, че текстовете се нуждаят от прецизиране с оглед на това, че с промените под ударите на закона попада и т. нар. „споделеното пътуване“.

В първоначалния си вид законовите промени предвиждаха затвор до 10 години и глоба до 15 000 лв. за извършване на обществен превоз на хора без разрешение, регистрация или лиценз и отнемане на превозното средство. От бранша обаче са категорични, че първоначално обявените законови промени са „крайно необходими за оцеляването на бизнеса“, а инкриминирането на незаконния превоз на пътници е нещо, за което се борят от 10 години.

Президентът Румен Радев разсипа от критики приетите от депутатите законови промени, които предвиждат затвор за „нерегламентирано“ возене на пътници, и ги върна в парламента за преосмисляне.

Първият ефективен протест е насрочен за тази сряда (25 ноември) в София. Планирано е над 100 автобуса и над 2000 таксиметрови автомобила да се съберат в столицата и да се отправят на протестно шествие в три лъча към площад „Княз Александър I“.

В знак на протест за един ден ще бъде преустановено и превозването на пътници по редица автобусни линии в страната като предупреждение от страна на бранша. Такситата пък ще качват в колите си единствено лекари и учители.

Цветков обяви пред БНР, че протестните действия ще протекат под няколко форми – освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта на ъгъла на централните столични улици „Дякон Игнатий“ и „Ген. Йосиф Гурко“.

„Ние имаме палатки. Може би на „Гурко“ ще ни е удобно. Да поживеем малко на къмпинг“, коментира синдикалният шеф пред Националното радио.

Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на Наредба 34, което ще продължи до 28 ноември. Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари.

Ветото, което президентът Румен Радев наложи върху скандалните законови промени, прокарани от ГЕРБ, с които се предвиждаше затвор за нерегламентиран автопревоз, успешно премина през пленарната зала на Народното събрание. Това стана главно благодарение на гласовете на БСП и част от парламентарната група на „Обединени патриоти”.

Относно увеличаването на първоначалната такса от два до три пъти Красимир Цветков посочи, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 стотинки за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лева през деня и 2.64 лева през нощта.

„Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите“, категоричен е Цветков. Той цитира данни, според които 62-70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.

„При значително намаляване на отказите, ще нарасне качественият показател – подчерта още Цветков. – Правени са проучвания и анкети, които показват, че границата около 2 лева за първоначална цена е приемлива за клиентите.“

Друг текст в наредбата, който притеснява превозвачите, е свързан с годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил. С влезли в сила промени от лятото е отпаднал текст, ограничавал годините за първоначална регистрация на автомобила. „Законодателят прецени, че този текст от закона причинява притискане на пазара“, поясни Красимир Цветков.

Наредба 34 обаче отново връща 8-те години, което пряко обслужва интереса на конкретни фирми, които продават таксиметрови автомобили на лизинг с висока степен на оскъпяване, изтъкна Цветков.

СЕГА

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram