Парадоксалният щаб НОЩ – мегаорган или планирана изкупителна жертва?

Без съмнение през последният месец категоричен фаворит на медиите и на общественото внимание е т. нар. Национален оперативен щаб (НОЩ), начело с генерал-майор проф. Венцислав Мутафчийски.

Това поставя на дневен ред въпросът за неговия статут, който до ден-днешен, в интерес на истината, е доста неясен, при това не само за широката публика. И ако в първоначалната паника и суматоха този въпрос изглеждаше второстепенен, то на следващ етап неговата актуалност ще е налице. Защото въпросът за статута на НОЩ е всъщност въпрос за ОТГОВОРНОСТТА за взетите, а и за невзетите, решения в настоящата кризисна ситуация.

И така – проверка в публичнодостъпни източници показва, че Щабът е създаден със Заповед №Р-37/26.02.2020 г. на министър-председателя на основание… Как мислите? Въз основа на Конституцията? На Закона за здравето или на специалния закон за мерките и действиията при извънредно положение? Нищо подобно! Създаден е въз основа на Устройствения правилник на МС и по-конкретно на една негова разпоредба (чл.24), която позволява на министър-председателя да създава работни групи, които да изготвят или да дават становища по различни видове управленски актове!?

Страховитият, в съзнанието на мнозина Щаб, се оказва просто една работна група към премиера!? Нещо като колективен консултативен орган.

Без никакви правомощия, без правосубестност, без бюджет!

Самата заповед за създаването на НОЩ не е обнародвана, а и няма никакво основание да бъде публикувана в Държавен вестник, което допълнително забулва в мъгла въпросът за неговия статут.

С други думи казано – към настоящия момент нито в Закона за здравето, нито в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, нито в друг нормативен акт – не се предвижда създаването на такъв орган – Национален оперативен щаб! Следователно действащата към момента нормативна база не възлага на НОЩ никакви правомощия, тъй като такъв орган там изобщо не е предвиден!

За Щаба няма дума и във внесеният и гласуваният набързо законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (сигнатура) 054-01-28).

Следователно Щабът е структура с чисто консултативни функции, която може само да дава препоръки на компетентния орган – министърът на здравеопазването. Самото му създаване, както вече посочих, не почива на никаква нормативна база. Или най-малкото е създаден без каквато и да е връзка със законодателството, регламентиращо здравеопазването в страната и/или наличието на извънредно положение или форсмажорни обстоятелства. Най-същественото е, че НОЩ няма, подчертавам няма, каквито и да било разпоредителни правомощия да отнема права и да създава задължения на нито едно лице на територията на страната!

В резултат на ежедневните брифинги и медийното им отразяване към Щаба, обаче, се създадоха свръхочаквания, вероятно поради фактическия отказ на премиера, правителството и здравния министър да поемат отговорност за наложените непопулярни принудителни мерки.

Всичко това обаче в крайна сметка сочи на пълен организационен и нормативен хаос, който е предпоставка кризата да се задълбочава във всички посоки: здравна, социално-икономическа, психологическа, нормативна, финансова…

Освен това по този начин се създават и предпоставки за удобен управленски пинг-понг: От Щаба винаги могат да се оправдаят, че само предлагат, а друг взима решенията! А премиерът и здравния министър от своя страна имат удобното алиби, че изпълняват препоръките на НОЩ и за обществото отново не е ясно кой всъщност носи отговорността за управлението на кризата в настоящия момент! През последните дни вече се появиха първите опити за по-ясно разграничаване на ролите на доброто ченге (премиера, столичния кмет) и лошото ченге НОЩ.

Вероятно именно това е и скритият смисъл от създаването на такъв квазиорган: някой друг, различен от управляващите, да поеме негативите от непопулярните мерки. Едновременно с това обаче премиерът запазва реалната власт да налага и отменя мерките чрез фактически подчинения му министър на здравеопазването.

Всичко това дава един възможен отговор на въпроса: дали НОЩ е мегаорган или е удобният грешник, който в подходящия момент ще бъде принесен в жертва, за да се спаси рейтингът на правителството и на министър-председателя.
И този момент видимо наближава.

Петьо Славов, адвокат
………………………………….
По-долу са посочени линкове към относимите закони, от които е видно, че в тях не е предвидена създаването на структура като щаба – НОЩ.

https://www.mh.government.bg/media/filer_public/2020/03/05/rd-01-114.pdf?fbclid=IwAR2Gkweh-VkhBBDV4EujTjhHI-NS5AiDeNfPXnuJrqP-iSo5ts8KuKVYwWg

Закон за здравето

https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2137201253?fbclid=IwAR1nRKuuiruEaMnxp-Aw89SKm5qfWURmRuY52HTCgHTE_yN7V38-tSuXkvA

Закон за мерките и действия по време на извънредното положение

https://parliament.bg/bg/bills/ID/157400

ЗИД на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение
https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135489147?fbclid=IwAR3mZykZ8oxexy9f8Z2d9XBRzGphYAsKOcYedoGZZqeYgIRTc9_8PBm_Hec

Заповед на министър Анание за обявяване на грипна епидемия по препоръка на Щаба

Оффнюз

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram