И яслите почнаха да предлагат дистанционно обучение

В опит да покажат иновативност и детските градини и дори яслите у нас започнаха да въвеждат дистанционно обучение. Засега такива услуги предлагат яслите в Русе и някои детски градини в София, Бургас  Варна и др., като в доста случаи новата форма е за тези родители, които желаят. Социалните мрежи пък веднага бяха залети с негативни коментари.

В прессъобщение община Русе например скоро обяви, че предвид обявеното извънредно положение, още от 16-ти март общината е създала организация за реализиране на дистанционна педагогическа работа с децата, посещаващи детските ясли, с цел подпомагане на родителите да организират времето на децата в домашна среда. От него става ясно, че към всяка детска ясла е създадена онлайн платформа, в която членуват родителите на записаните в яслата деца. Спуснати са указания към директорите на яслите да се работи по вече предоставен материал от детската ясла с цел утвърждаване. „В онлайн платформа педагозите от детските ясли, ежедневно публикуват организирани занимания за децата и техните родители, които включват теми по различните образователни направления (социален свят, музика, фина моторика, физическо развитие, говорни занимания, както и задачи, ключови представи и стимулен материал/. При заявено желание, се работи индивидуално с дете и неговия родител, което се реализира под формата на забавни домашни игри и занимания. Включват се и свободни занимания с децата, което се изразява в слушане на музика, песнички, стихчета, театър за слушане, приказки и други“, поясняват от общината. Оттам посочват, че ежедневно родителите могат да споделят обратна връзка за постигнатите резултати и/или срещнати трудности при усвояване на заниманията и да задават въпроси при необходимост.

Учителите в общинските детски градини във Варна също се включват в инициативата за работа в електронна среда, съобщават и от дирекция „Образование и младежки дейности“ в града. Те използват онлайн продукти на издателства, разработени от учителите, упражнения и задачи с игрови характер, които се изпращат на родителите. Разпространяват електронни разработки на дидактични игри по математика и български език, логопедични карти, конструктивни занимания. Използват различни платформи като – GSuitefor Edukation, ENVISION Play. „Педагогическите колективи споделят помежду си електронни ресурси в облака, проучват се и нови платформи. С цел максимално обогатяване, разнообразие и активно движение на полезни материали е създадена група във фейсбук, в която участват специалисти от Ресурсния център, от Центъра за специална образователна подготовка, от Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“, учители, психолози и родители“, посочват оттам.

От постове на майки в социалните мрежи става ясно, че и в София в някои градини се предлага дистанционно обучение, дори не само в частни, но и в общински. На родителите се пращат материали, които децата трябва да попълнят. Преди това обаче те трябва да се разпечатат, което затруднява доста родители. В Бургас наскоро също стана ясно, че по разпореждане на кмета Димитър Николов всички детски градини в община Бургас ще извършват дистанционна форма на обучение. „Учителите ще разработват в електронен вариант различни упражнения и задачи, след което ще ги изпращат на родителите на децата. По този начин учителите от дома си ще имат възможността да поддържат възпитателния процес, а децата ще продължават да усвояват знания и умения“, казват от морския град.

Отделни издателства на помагала пуснаха и безплатен достъп до интерактивни материали, следващи програмата в градините за първа и втора група. 

КРИТИКА

Повечето коментари за обучението в електронна среда в яслите и градини са силно негативни. Майки и бащи наричат инициативата „пореден абсурд“, „глупости“, безумие“ и дори „върхът на простотията“. „Ужас! Полудяваме ли вече. Оставете децата да растат щастливи„, казва майка във фейсбук групата За качествена и иновативна образователна система. „Да се смее ли, да плаче ли човек при тази реалност?!?!?!?! То това на нищо не прилича!!!“, подкрепя я друг родител. „Нали на децата в тази възраст е забранено да гледат телевизия? Психолози го твърдят. Сигурно от седене у дома съм полудяла!“, възмущава се трети. „Как може на някой изобщо да му хрумне че ще оставя двугодишния си син да виси на телефона/таблета/компютъра повече от час дневно? Та дори това е много! Всеки родител знае че в периода от 0-3 години се формира мозъка и всичко у детето и че тези устройства вредят на развитието!“, ядосва и друга майка.

Много родители предполагат, че яслите и градините предлагат дистанционно обучение, за да оправдаят заплатите на педагозите си, както и за да не си пускат отпуск. „И от нашата детска градина ми изпратиха програма, за онлайн обучение на двугодишния ми син. София. Но изявление за парично обещетение, не. Предплатена до юли…“, споделя пореден родител. „Всички такива напъни са, за да не взимат отпуск. Благодаря на истинските даскали в ясла и градина, които БЕЗ задължение пращат материали за РАЗНООБРАЗИЕ на децата. Останалите, които си ПАЗЯТ отпуските, положението е „ПИР ПО ВРЕМЕ НА ЧУМА“, гласи друг от коментарите в мрежата.

ЗАЩИТА

Не липсват и мнения в подкрепа на иновациите в детските градини, както и благодарни родители за идеите, дадени им от педагозите, които са в помощ за разнообразяване на затвореното ежедневие. Майка на близнаци споделя, че е доволна от проведеното онлайн занимание на децата й с логопед. „За 15 минути се включихме по вайбър. Имахме интерактивна игра, на екрана се появяваха животни. Логопедът ни посочва с мишка, натиска и животното прави съответния звук. През цялото време обясняваше, слушахме и песнички на животни. Едното ми дете беше много доволно, другото по-бързо изгуби интерес, защото не можеше да „пипа““, разказва тя.

„На пръв прочит е абсурдно, но...Зад несполучливото формулиране има идея. Споделяме мнението на г-жа Калина Даскалова в случая, че вероятно желанието е да се подпомогнат родителите с подходящи за възрастта на децата занимания. Не, че и сами не могат да намерят, но за улеснение. А и предложенията от педагог/все пак е специалист/ ще бъдат по-добре първо отсети от множеството неща из нета и не само и на второ място прецизирани с възможностите и потребностите на децата от дадената група или ДЯ като цяло“, споделят в свой пост от Група Приказка в Разград.

„Нашите учители направиха група във ФБ. Пускат интересни неща. Стихотворения и ситуации, задачи. Не съм прочела да е задължително, но моето дете много се мотивира като му кажа госпожата е изпратила едно стихотворение (днес беше Босото Зайче) ела да го прочетем и ви е поставила задача да нарисувате – птици, зайчета, храсти, и каквото им хрумне на децата). Моето гардже като майка си няма да е художник, но като видя моделите на госпожата такива хубави птици и зайци направи, а те бяха обвързани с геометричната фигура кръг. Аз лично съм благодарна на тази помощ и идеи“, казва майка.

„Моите деца са в 4 и 2 група в ДГ във Варна. Засега само 4 група имат подобни занимания. Ами, децата (и двете деца!) си чакат с нетърпение какво ще изпрати учителката на 4 група. Работят с Envision по програмата за ПГ. Седенето на компютъра не е повече от 10-15 мин на ден, като тук включвам и приказка от Youtube, но е вярно, че за да се изпълни всичко останало ( писане, рисуване и тн), е необходимо около час контрол от родител. В понеделник за първи път започнаха, във вторник и двамата станаха с въпрос госпожата кога ще изпрати какво да правят. Когато самостоятелната работа е готова, пращаме снимка. На децата им харесва. Оживиха се и понеже виждат и работата на приятелите си от ДГ, стават още по-мотивирани да се справят по-добре“, споделя и друга дама.

СЕГА

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram