Румен Драганов: Пандемията показа, че семейният туризъм е устойчив

0
1240
Румен Драганов


Пандемията е едно изпитание, което показва за всяка една индустрия по какъв начин тя се е развила, по какъв начин е изчислявала риска за различни ситуации и по какъв начин може да устои на различни ситуации, които животът ни предоставя. Това, което може да дадем като оценка е, че българският туризъм показа много висока степен на устойчивост в тази криза, която е световна, здравна, икономическа и психологическа.

Това каза в интервю за БГНЕС Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

„Туризмът успешно преодоля първия етап на кризата – затварянето, което беше след 13 март и през лятото демонстрира устойчивост в частта – къщи за гости, малки семейни хотели, балнео, спа и уелнес. В голяма част от местата за настаняване през август и септември нямаше свободни места. Ние наблюдавахме как работи устойчивият туризъм, който е семейният“, обясни Драганов.

Той коментира, че пандемията е сериозно изпитание за големите хотели, които са пострадали, тъй като разчитат на нискотарифните компании, нискобюджетните туристи и са за масово изхранване ол инклузив. „Те нямаха клиенти в целия свят и съответно в България. Там има драстичен спад. Видяхме, че тези хотели не са приспособени гъвкаво да се пренасочат към вътрешния пазар и да подготвят достатъчно атрактивни оферти“, посочи директорът на института.

Драганов обяви, че това е бил и един от поводите новосъздадената Национална конфедерация на туристическа индустрия да предложи създаването на Алианс, в който да влезнат хотели, но не само от индустриалния туризъм, а от всички места за настаняване, които са регистрирани по закона за туризма.

„Съответно да влязат туроператори, превозвачи, средни и големи предприятия. Всеки може да участва в този Алианс“, заяви Драганов и сподели, че заедно с Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката смятат да работят върху възможността да може да се получат онези облекчения, които ги има в цяла Европа по линия на ваучерите за почивка, които не са успели да влязат в този бюджет.

„Не пречи предприятията, които изпращат работниците си в места за настаняване да ползват облекчения – работниците да не плащат ДДС, а предприятието да не плаща корпоративен подоходен данък и по този начин да изравним фирмите в България с Министерския съвет, Народното събрание, БНТ, БНР и ред други структури, които имат почивни станции и ползват такива облекчения. Това е необходимо, за да няма дискриминация на труда в България“, обяви той.

Попитан дали е трябва да се отмени предстоящият зимен ски сезон Драганов е категоричен, че не е необходимо.

„Не може да затворим заведенията и да не плащаме нищо. Мерките, които в момента правителството предлага не покриват по никакъв начин разходите, които правят работниците“, убеден е директорът и въпреки това твърди, че държавата е реагирала адекватно в настоящата ситуация и мерките са били навременни и правилни.

Драганов коментира, че по време на пандемията е станало ясно още, че българинът е с много нисък здравен статус и посочи, че 700 000 души са без нито един зъб в устата. Според него смъртните случаи се дължат на факта, че доста от хората са с няколко съпътстващи заболявания, някои от които дори не са лекувани, защото не са знаели за него.“
По отношение на предстоящите празници Румен Драганов обяви, че българинът ще пътува и ще се весели.

„Хората за Нова година ще празнуват и те ще празнуват, както в предишни години. Всеки един от тях е със съзнанието, че трябва да се пази. Презумпцията е, че всеки който идва към вас е болен и може да ви зарази. Масово ще се празнува Нова година. Тя е едно пожелание да бъдем здрави и да излезем от тази ситуация, в която сме“, каза той.

Драганов посочи, че в деня на обявяването на новата заповед на здравния министър е имало 5228 места за настаняване в търсачките.

„За Коледа и НГ те са с 3200 по-малко. Това означава, че имаме 3200 места за настаняване извън тези, които са за близки и роднини. Това като динамика показва, че ние ще имаме някъде от порядъка на 500 000 пътувания вътре в страната и около 30 000 пътувания в чужбина“, посочи директорът на Института за анализи и оценки в туризма.

По думите му има много интересни оферти, които са свързани с безплатен PCR тест, застраховка срещу коронавируса, връщане на парите обратно, въобще браншът дава пълни гаранции на хората и посочи, че интересът е насочен към Африка, Египет, Занзибар, Средния Изток както и, че има много добри оферти за Карибския басейн./КРОСС/

Коментари от Фейсбук