Избухна скандал заради 660 млн. лв. от концесията на летище София

0
1408
Парламентарни избори 2021#


ГЕРБ се отказа да подпомага БДЖ. Авиационният бизнес поиска 50 млн. лв. от авансовата такса

За какво ще бъде похарчена очакваната още този месец авансова такса в размер на 660 млн. лв. от концесията на летище „София“? Правителството на ГЕРБ, което в последните си дни отложи с 10 години събирането на годишните концесионни такси от новия оператор на летището – „СофКънект“, оставя разходването на първоначалната вноска на следващите управляващи. Това става ясно от обяснения на транспортния министър Росен Желязков пред Медиапул.

Първоначалните намерения на управлението на Борисов бяха с авансовата такса да бъдат финансирани Български държавни железници. С тях държавното дружество трябваше да покрие част от задълженията си и да купи нови влакове. Оказва се, че още миналата година управляващите са променили намерението си да подпомогнат БДЖ, както твърди Росен Желяв. Въпреки това в Закона за държавния бюджет за 2021 г. те изрично гласуваха, че първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. за летище „София“ няма да влезе в Сребърния фонд за подкрепа на пенсионната система.

Вече се появиха различни предложения за какво да бъдат похарчени парите от столичното летище. От Асоциацията на българските авиокомпании поискаха от 30 до 50 млн. лв. от въпросната такса да отидат за подпомагане на българската авиация, която е в критична ситуация.  „Тези 660 млн. лв. като първоначална вноска за концесията на летището са пари, които ще бъдат изработени от авиацията и е много справедливо част – 30-50 млн., да бъдат насочени към авиокомпаниите. Тази помощ ще им даде глътка въздух. Българската авиация вози с чартърите си поне половината от туристите и, ако я няма, това ще бъде пагубно за самия туризъм. 20 години съществува асоциацията, през това време авиацията мина през много трудности и кризи, но това наистина е най-тежкото изпитание след краха на авиокомпания „Балкан“, обясни в интервю за „24 часа“ председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов.

Другата възможност е с въпросната сума правителството просто да покрие на изпроводяк дефицита в бюджета, който се отвори още в края на март в размер на 656 млн. лв.

От КТ „Подкрепа“ остро реагираха и призоваха авансовата вноска от концесията на летище „София“ да не бъде похарчена за текущи разходи, дори и да са свързани със социални и икономически мерки в отговор на COVID-пандемията. „Вярваме, че държавният бюджет се управлява добре и тези финансови средства могат и ще се използват по предназначение, не за текущи държавни разходи. Защото имаме само едно летище „София“. И само една държавна железница“, се казва в писмо на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“.

От синдиката призоваха държавата да сключи анекс към концесионния договор, който да задължи концесионерът да запази работните места на столичното летище. От КТ „Подкрепа“ са изчислили, че отложеното плащане на концесионни възнаграждения за първите 10 години на концесията се равняват на около 500 млн. лв. – колкото е фонд Работна заплата на летището за този период./КРОСС/