Колаген: Тайната на красивата кожа през лятото

0
827
Парламентарни избори 2021#

Колагенът е най-често срещаният протеин в тялото.Намира се в костите, мускулите, сухожилията, но и в кожата. Той е това, което поддържа тялото и обуславя неговата структура.

В дермата, или средния слой на кожата, колагенът помага за образуването на влакнеста мрежа от клетки, наречени фибробласти, върху която могат да растат нови клетки. Той също така играе роля за заместване и възстановяване на мъртвите кожни клетки. Някои колагени действат като защитни покрития за деликатни органи в тялото като бъбреците.

Разнообразният му набор от функции и фактът, че се среща естествено, го правят клинично универсален и подходящ за различни медицински цели.

Използва се широко при лечение на рани, като привлича здрави клетки и насърчава заздравяването. Колагенови мембрани се използват при водена тъканна регенерация по време на периодонтално и имплантно лечение в стоматологията, тъй като стимулират растежа на специфични клетки.

5 истини за колагена

Много продукти със съдържание на колаген, включително пудри и кремове, твърдят, че повишават нивата на протеина в тялото. Само че колагеновата молекула е твърде голяма, за да проникне директно през кожата.

  1. Съответно, няма как козметични продукти, съдържащи колаген, да обогатяват кожата с него.
  2. Колагенът се съдържа в цялото тяло, но основно в кожата, костите и съединителната тъкан.
  3. Някои колагенови нишки са по-здрави от стомана.
  4. Синтезът на колаген намалява с възрастта и под влиянието на вредни фактори като пушене и UV лъчи.
  5. Колагенът може да се използва за по-бързо заздравяване на рани.

Съществуват обаче продукти с модифицирани молекули като колагенови пептиди, които мога да служат като матрица в кожата за образуване на нов колаген по-лесно.

Типове колаген:

Колагенът е стабилен, неразтворим, линеен протеин, който представлява 1/3 от общия протеин на тялото. Колагеновите фибрили деистват като поддържащи структури и закрепват клетките помежду им. Тъкмо те придават на кожата еластичност.

В тялото ни има над 16 типа колаген, но 90% са тип 1, 2 и 3, като тип 1 е силно разтеглив и за него казваме, че е по-здрав от стомана.

Ендогенният колаген е натурален и се синтезира от тялото, екзогенният е синтетичен и идва от външни източници, като храната например. Първият има огромен брой важни функции, затова неговото разрушаване води до голям брои здравословни проблеми. Вторият се използва в медицината и козметиката с цел възстановяване на тъканите.

От какво се разрушава колагенът?

Уви, с възрастта тялото започва да произвежда по-малко колаген. Структурната цялост на кожата намалява. Бръчките се появяват, а ставните хрущяли отслабват. Жените преживяват драстично намаляване на синтеза на колаген най-вече след менопаузата.

Има и редица фактори, които водят до разрушаване на колагена. Сред тях са:

1. Честа консумация на захар

Високовъглехидратната диета води до гликация, процес при който кръвните захари се захващат за протеините и формират нови молекули, които разрушават съседните им протеини и правят колагена слаб и нестабилен.

2. Тютюнопушене

Доказано разрушава колагена и еластина в кожата. Никотинът води до стесняване на кръвоносните съдове и от там – до недостиг на хранителни вещества и кислород в кожата.

3. Слънцето.

Ултравиолетовите лъчи водят до по-бързо разрушаване на колагена в дермиса и причиняват образуването на непълноценен еластин. В резултат, кожата се обновява непълноценно образувайки бръчки.

Ето защо през лятото колагенът е тема номер 1.

Как да запазим колагена по-дълго?

Както споменахме по-горе, процесът на стареене също води до намаляване на нивата на колаген с времето и няма начин това да бъде спряно. Разбира се, има как да се забави с избягването на никотина и прекомерното излагане на слънце в комбинация със здравословна диета и процедури за лице. Можем да предизвикаме антиоксидантни процеси в кожата с помощта на процедури като Intraceuticals.

Здравословна диета също кара тялото да произвежда колаген. Храните, които подкрепят образуването му, са:

  • месо
  • белтъци
  • сирене
  • соя
  • плодове като боровинки, ягоди, череши и къпини
  • витамин C
  • ядки
  • риба
  • продукти богати на бета каротин

Естетично студио G Point

гр. Казанлък “Македония”13 (малкото площадче)

0890193019

реклама