Автентичният глас на майката на Георги Марков звучи в Къща музей „Дечко Узунов“

Ds olil

В Къща музей „Дечко Узунов“ са приютени 3 от общо 23 обекта, включени в мащабната изложба на Художествена галерия – Казанлък, наречена „Глад“. В различни места в града – обществени институции, кафенета, магазини, могат да бъдат открити и разгледани експонати от проекта „Глад“. Той е вдъхновен от есето на Георги Марков „Пиеса за иките… и за българите“ на писателя Георги Марков, което той прочита в ефира на Германската радиостанция „Дойче веле“ през 70-те години на миналия век. „Глад“ обединява погледа на 23 съвременни артисти в партньорство с изкуствоведи и музейни специалисти, които представят вижданията си по темата на 23 различни локации в Казанлък. Куратор на проекта е изкуствоведът д-р Милен Алагенски.

 „… когато има глад, няма разсъдък, няма религия, няма удоволствие, няма любов, няма достойнство или морал, няма възвишеност, поезия, изкуство, няма нищо освен инстинкти и празни куркащи или свистящи стомаси“, пише Георги Марков

Инсталацията „Чуй“, която е обект №7 и е на Националния политехнически музей, е разположена в едно от приземните експозиционни пространства на Къща музей „Дечко Узунов“. Тя съдържа пишеща машина, на листа на която е напечатан недовършен цитат от заключителните думи от есето на Георги Марков: „Нека в заключение отново повторя, че за мен това беше голямо представление. Но аз видях не само пиеса за глада на едно племе, но преди всичко пиеса за насилствено наложената на един народ промяна, която води до….(неговото гладно самоубийство)“. Пощенски плик от 70-те години на ХХ със също напечатани „Задочни репортажи за България“, както е наречен сборникът есета на Георги Марков, станал жертва на т.нар. „български чадър“.

В телефонната слушалка на поставения в съседство на пишещата машина телефон от онова време, звучи гласът на майката на писателя – Райка Маркова. Записът е от нейно радио-интервю, в което тя разказва за съдбата на семейството.

„Пиеса за иките… и за българите“ авторът сякаш надскача първоначалната си идея за рецензия на една театрална постановка, превръщайки го в размишление върху голямата цивилизационна тема за глада. Той достига до фундаменталното обобщение: „Твърде лесно човек би могъл да замени думата глад с думата терор, или с думата робство, или безправие, или диктатура.“

Именно това е изходната точка на второто издание на проекта „Навсякъде с изкуството“, който екипът на Художествена галерия – Казанлък организира като среща на жителите и гостите на Община Казанлък със съвременното изкуство.

Изложбата „Глад“ ще бъде отворена за посетители до 31 март 2025 г.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram